KPN Telecom blijft worstelen met preselectie. Dit is een dienst waarbij goedkoop kan worden gebeld bij bedrijven als Tele 2 en OneTel (zogeheten carrierselects) zonder elke keer handmatig een viercijferige code te hoeven invullen. Al langer was het bekend dat de KPN-computers die aanvragen moeten afhandelen niet optimaal werken. KPN zou volgens de OPTA bewust vertragend optreden, uit angst voor het verliezen van klanten. Een andere truc, zo leerde WebWereld, is het afschrikken van klanten die willen overstappen. Vaak – maar vreemd genoeg niet altijd – krijgen zij te horen dat er grote nadelen aan een overstap zitten. Er zou namelijk niet langer gebruik gemaakt kunnen worden van KPN-diensten als Voicemail, ondanks het feit dat er wel abonnementsgeld aan de KPN betaald blijft worden. Tele2 en OneTel vertellen hun klanten echter dat zij niet hoeven te vrezen Voicemail te missen. Terecht, zo blijkt. Wie preselect belt, kan gewoon gebruik blijven maken van KPN-Voicemail, ondanks de waarschuwingen van KPN-medewerkers. Verwarring dus. Volgens Ivo Tempelman - commercieel directeur van Tele2 - klopt het verhaal van KPN in theorie wel. "Maar in de praktijk voeren ze het niet uit, omdat ze dan voor iedere klant afzonderlijk moeten gaan kijken of hij gebruik maakt van carrier preselectie. Ze hebben helemaal geen tijd om dat te doen." KPN-woordvoerder Michel Hueber 'kan zich hier wat bij voorstellen'. "Als er aan KPN-medewerkers wordt gevraagd wat de nadelen zijn van een overstap dan wordt er absoluut verteld dat er geen gebruik gemaakt kan worden van de KPN-diensten", aldus Hueber. In de praktijk blijkt echter dat het van de telefonist afhangt welk verhaal wordt verteld. Sommigen weten niets van het afsluiten van Voicemail. KPN mag mensen die overstappen naar een 16xx-bedrijf afsluiten van haar dienstenpakket. Hierover staat namelijk niks in de Telecommunicatiewet.