Inzet waren de volgens Tele2 'onnodige belemmeringen' die KPN aan klanten wil opleggen als deze overstappen naar Tele2. KPN wilde in het geval van Tele2 al per 1 december van dit jaar een schriftelijke verklaring eisen van klanten. De rechter heeft dinsdag een stokje gestoken voor dit voornemen. De rechter meent dat de maatregel niet eerder aan Tele2 mag worden opgelegd dan aan andere aanbieders. KPN had de maatregel alvast per 1 december voor Tele2 willen laten ingaan omdat deze aanbieder de meeste klachten zou veroorzaken. Mensen klagen volgens KPN over het feit dat ze ongewild zijn overgezet naar Tele2. Door een schriftelijke verklaring te eisen, wil KPN dit voorkomen. KPN is verplicht de nummers van consumenten overzetten als zij naar een carrier preselect (cps)-aanbieder zoals Tele2 of Scarlet willen overstappen. Bij het zogeheten 'slamming' komt het soms voor dat consumenten worden overgezet naar een cps-aanbieder zonder dat ze daar toestemming voor gegeven hebben.

`Belemmerend'

Vrijdag schaarde de OPTA zich achter de argumenten van Tele2. De telecomwaakhond noemde de eis van KPN 'in principe onredelijk'. Verder stelde de toezichthouder de maatregelen 'heel erg belemmerend'. KPN betwist dit. "Mensen hoeven alleen maar een antwoordkaartje op te sturen met hun handtekening. Is dat nou zo belemmerend?", zo vraagt een woordvoerder zich af. Tele2 noemt de uitspraak van de rechter 'zeer goed nieuws voor de consument'. KPN op zijn beurt zegt zich gesteund te voelen door de uitspraak. "De rechter heeft geen problemen met onze eis van een schriftelijke verklaring", aldus KPN. "De rechter acht een dergelijke eis in het belang van de consument en ziet de antwoordkaart als een goed middel voor het terugdringen van slamming", zo besluit KPN. KPN zal dan ook per 1 februari van alle aanbieders – dus ook Tele2 – een schriftelijke verklaring eisen van klanten die willen overstappen. Update, 3 december 11:37 uur: Tekst aangepast na reactie van KPN.