Dat zei bestuursvoorzitter Diederik Karsten dinsdag op de persconferentie die het telecomconcern hield in Den Haag. Door het belang dat het Japanse staatsbedrijf NTT DoCoMo in de mobiele dochter van KPN heeft genomen, heeft de onderneming het recht om i-mode op exclusieve basis aan te bieden in Duitsland, Nederland en eventueel België.

Zodra het huidige GSM-netwerk voorzien is van GPRS (waarmee sneller data kunnen worden verzonden), kan het concern 'theoretisch' beginnen met het aanbieden van de in Japan zeer succesvolle mobiele internetdienst, aldus Karsten. Eind dit jaar moet volgens de bestuursvoorzitter die upgrade afgerond zijn.

Maar het is onwaarschijnlijk dat KPN dan ook begin 2001 onmiddellijk met de dienst begint. "We zijn nog bezig de producten en diensten voor de i-mode aan de Duitse en Nederlandse markt aan te passen, dat is de reden dat het wel wat langer op zich zal laten wachten. Een simpel voorbeeld: in Duitsland en Nederland hebben we erg weinig aan de techniek die is ontwikkeld om Japanse lettertekens weer te geven", zo zei Karsten.

KPN Mobile heeft het recht verkregen op exclusieve basis diensten van NTT DoCoMo op de markt te brengen, zo meldde Karsten. Die exclusiviteit heeft een looptijd van een tot twee jaar. Daarna mag het Japanse concern haar diensten verkopen aan andere partijen, maar die moeten dan volgens de bestuursvoorzitter bij de ontwikkelfase beginnen. KPN Mobile zou zo een voorsprong op de concurrentie blijven behouden.

Binnen zeven jaar UMTS-investering terugverdiend

Met i-mode zal nog gebruik worden gemaakt van het huidige GSM-netwerk. KPN besteedt momenteel miljarden aan de verwerving van licenties om UMTS-diensten te kunnen aanbieden. De financiering van die investeringen, en de vraag of het geld terugverdiend zal worden, heeft tot forse koersdalingen van bedrijven in de telecomsector geleid.

Maar volgens Karsten is er voldoende 'terugverdienpotentieel'. De bestuursvoorzitter verwacht de UMTS-investeringen in Duitsland in zeven jaar terug te zullen verdienen. Dan gaat het niet alleen om de 6,4 miljard euro voor de licentie, maar ook om de 3,5 miljard euro die het bedrijf in de aanleg van het netwerk zal pompen.

"Bij de start van UMTS, zo rond 2002, zal de Duitse markt een penetratiegraad van zo'n 70 procent kennen. Wij hebben de ingrediënten voor producten en diensten om de licentie succesvol te exploiteren", aldus Karsten.

Karsten noemde drie voorbeelden van diensten die van UMTS een succes moeten maken. Naast mobiel internet verwacht de bestuursvoorzitter veel van de mogelijkheid om beelden te versturen.

"We hebben 100 jaar de handicap gehad dat je alleen geluid kon versturen via de telefoon. De toevoeging van beeld is de completering van communicatie via de telefoon. Je hoeft niet meer te zeggen waar en met wie je bent, je kunt dat ook laten zien. Je hoeft de bloemkool in de supermarkt niet meer te beschrijven, je richt je telefoon er gewoon even op."

Het derde voorbeeld zal door de toekomstige UMTS-gebruikers mogelijk met minder enthousiasme begroet worden. Karsten zei grote mogelijkheden te zien voor e-commerce, en dan vooral voor advertenties op de telefoon. Maar alleen als het de consument uitkomt, zo beloofde de bestuursvoorzitter.