De omvang van de order – die geplaatst is bij een niet nader genoemde Aziatische fabrikant – werd maandag tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers bekendgemaakt door Maarten Henderson, CFO van KPN. Het bescheiden aantal van 50.000 suggereert dat KPN geen al te hoge verwachtingen heeft van i-mode.

Caroline Ubachs, woordvoerder van KPN Mobile, ontkent dit. Volgens haar is het door Henderson genoemde aantal geen indicatie voor wat KPN van i-mode verwacht. "Het laat slechts zien dat KPN op schema ligt met i-mode." Ubachs wil niet zeggen of KPN bij de introductie van de dienst daadwerkelijk met 50.000 beschikbare apparaten van start gaat. KPN ziet i-mode nog altijd als massaproduct en een van de belangrijkste toekomstige bronnen van inkomsten voor haar mobiele tak.

Analist Peter Richardson van investeringsbank SoundView Technology relativeert dit. "Deze i-mode dienst gaat waarschijnlijk niet zorgen voor grote omzetstijgingen. De gemiddelde consument heeft nog niet gehoord van i-mode. Hij denkt waarschijnlijk dat het iets is als WAP. De echte test zal zijn hoe KPN de dienst gaat marketen en hoe ze er een model omheen gaan bouwen", aldus Richardson.

GPRS

De Europese i-mode dienst wordt eind dit jaar of begin volgend jaar geïntroduceerd, te beginnen in Nederland en Duitsland. Later volgen België en Italië. KPN Mobile werkt hiervoor samen met haar dochters E-Plus uit Duitsland en KPN Orange Belgium, met Telecom Italia en met de Japanse partner NTT DoCoMo.

In Japan is de door DoCoMo bedachte dienst i-mode mateloos populair. De Europese i-mode mobiel zal zowel i-mode als WAP ondersteunen over een GPRS (General Packet Radio Service) netwerk. Hierbij betaalt de consument niet voor de tijd dat hij online is, maar voor de hoeveelheid verstuurde data.

Volgens KPN start de dienst in Europa met 20 internationale en 40 nationale speciale i-mode sites. Onder de aangeboden diensten bevinden zich zaken als nieuws, e-mail en reizen. Eind 2002 moet er meer dan 700 i-mode sites zijn voor de Europese markt.