De koers van KPN kelderde dinsdagochtend met meer dan 20 procent nadat het concern bekend maakte dat het 4 miljard euro wil ophalen met een claimemissie. Dat geld moet 'de balans versterken', en de 'strategische flexibiliteit vergroten', nu KPN permanent in zwaar weer zit.

Stabiliseren, consolideren

Afgelopen jaar halveerde de winst en daalde de omzet met ruim 3 procent tot 12,7 miljard euro, meldt KPN. Het vierde kwartaal werd er zelfs een netto verlies geboekt. Op de mobiele markt ondervindt KPN naar eigen zeggen heftige concurrentie en consumenten houden de hand op de knip.

Bij vast internet plus digitale tv kwamen er wel abonnees bij. Op de zakelijke markt is KPN stabiel, maar is het wederom druk bezig afdelingen en producten te reorganiseren om een one-stop-shop zakelijke ICT-dienstverlener te worden van datacenters via werplekbeheer tot concultancy.

Mede door het snel uitrollen van 4G hoopt KPN zich in de toekomst meer te onderscheiden op de kwaliteit van zijn mobiele netwerk. Het concern zal zich niet zozeer richten op nieuwe mobiele klanten werven maar wil het met de 'hoogste snelheden en de beste dekking zorgen voor de beste klantervaring'.

Afstraffing op beurs

De geplande emissie van 4 miljard wordt op 19 maart aan de aandeelhouders voorgelegd. Vooralsnog reageren die met milde paniek: de koers is kort na de beursopening met ruim 20 procent ingezakt.