Aanbieders van sms-abonnementsdiensten die zich niet aan de afgesproken gedragslijn voor een correcte omgang met de klant houden, zullen voortaan na eerst gewaarschuwd te zijn, worden afgesloten. Op die manier hoopt KPN Mobile de bescherming van zijn klanten beter te kunnen waarborgen. KPN Mobile hanteert al enige tijd een gedragslijn die alle aanbieders van sms-diensten moeten onderschrijven. Volgens de gedragslijn dient in alle reclames een duidelijke en leesbare vermelding te staan van het geldende tarief, inclusief btw. Daarnaast moeten aanbieders van sms-abonnementen hun identiteit in advertenties duidelijk kenbaar maken. Abonnees van een sms-dienst moeten zich kunnen afmelden met de term 'uit' of 'off'. Bedrijven mogen geen betaalde berichten sturen naar een klant die zich daarvoor niet heeft opgegeven.

Geen verrassing

De maatregelen komen niet als een verrassing. De klachten over malafide sms-diensten nemen hand over hand toe. Maandag nog startte de Consumentenbond met een speciaal e-mailadres waarop mobiele bellers hun klachten kwijt kunnen over hun torenhoge rekeningen als gevolg van sms-diensten. Het consumentenprogramma Radar besteedde maandagavond aandacht aan de sms-problemen. Volgens KPN-woordvoerder Bram Oudshoorn zijn de acties van de Consumentenbond en Radar niet de reden om de nieuwe maatregelen af te kondigen. "We waren hier al langer mee bezig. Enige tijd geleden hebben we al een keer met onze branchegenoten de koppen bij elkaar gestoken, maar tot nu toe hebben die maatregelen nog onvoldoende effect gesorteerd. Er zijn nog te veel klachten." KPN Mobile zal de nieuwe maatregelen half februari invoeren. KPN hoopt op termijn met de andere telecombedrijven tot gezamenlijke maatregelen te kunnen komen.