KPN moet schadevergoeding betalen aan een fysiotherapeute nadat het concern door een blunder alle gehoste bestanden van haar had gewist, tijdens het aanmaken van een nieuw account voor Back-up Online.

De klant kon vanwege een harddisk crash niet meer bij haar bestanden, maar ook niet meer bij haar Back-up Online accountgegevens. Dus maakte KPN een nieuw account aan op haar naam, maar wiste tegelijk al haar bestanden gekoppeld aan het oude account.

Schade 140.000 euro

Een fikse schadepost van 140.000 euro, berekende de klant. KPN weigert echter te betalen, en beroept zich op de algemene voorwaarden, die het concern vrijwaren van aansprakelijkheid voor dergelijke schade.

Maar de rechter verklaart die voorwaarden ongeldig, omdat ze "onredelijk bezwarend" zijn voor de klant. Als zzp'er heeft de gedupeerde klant namelijk een vergelijkbare positie als een consument, aldus het vonnis. De rechter moet de hoogte van de schadevergoeding nog vaststellen.

Achtergrond en commentaar: Voorwaarden KPN Back-up Online onredelijk voor zzp'ers