KPN gaat de inkoop van apparatuur en diensten voortaan afhandelen via het online marktplein KPN Exchange. Hiervoor wordt samengewerkt met met databaseleverancier Oracle. Het telecombedrijf volgt hiermee het voorbeeld van onder meer de autoindustrie. Hier is het opzetten van digtitale marktpleinen om zo te bespraren op inkoopprijzen, overheadkosten en transactiekosten al enige tijd een ware trend. Via KPN Exchange kunnen niet alleen diverse producten en diensten van eigenaar wisselen, ook voorziet de marktplek in het houden van online veilingen en 'spot buying'. Hiermee wordt in enkele uren tijd vraag en aanbod wereldwijd bij elkaar gebracht. Dit is onder meer handig bij de inkoop van netwerkcapaciteit. KPN werkt momenteel samen met zo'n 1200 toeleveranciers. In 1999 werden bijna 2,2 miljoen orders geplaatst met een totale waarde van 5,5 miljard gulden.Eerdere relevante berichten: Ook VW begint B2B-site voor auto-onderdelen (13 april 2000) Yahoo en AOL breiden uit met B2B-handelspleinen (21 maart 2000) Oracle bouwt online marktplaats voor pompstations (09 maart 2000) Grote automakers combineren krachten op internet (28 februari 2000)