In het tweede kwartaal verloor KPN 165.000 vaste aansluitingen. In het eerste kwartaal vertrokken nog 127.000 abonnees. Dat is in een halfjaar tijd bijna net zoveel als de 328.000 abonnees die in heel 2005 KPN vaarwel zeiden. Dit blijkt uit de kwartaalcijfers van KPN.

Volgens KPN kiest een deel van de abonnees dat zijn vaste telefoonlijn opzegt, voor een voip-abonnement van KPN. De rest loopt over naar een andere provider of heeft genoeg aan een mobiel abonnement. Eind juni telde KPN 6,4 miljoen klanten met een vaste telefoonaansluiting.

Het aantal voip-abonnementen van KPN is in het tweede kwartaal meer dan verdubbeld tot 156.000. In de afgelopen drie maanden kreeg KPN er 69.000 adsl-klanten bij. Een groot deel van deze abonnees (56.000) heeft KPN erbij gekregen door de overname van Demon. Daarmee komt het marktaandeel op de adsl-markt naar eigen zeggen op 42,4 procent.

De omzet van KPN steeg in het tweede kwartaal van 2,95 miljard euro vorig jaar tot 2,98 miljard euro in het afgelopen kwartaal. De winst steeg in dezelfde periode van 239 miljoen tot 461 miljoen euro, oftewel 22 cent per aandeel.

KPN heeft zijn winstverwachting voor het hele jaar verhoogd. "Mede dankzij het positieve effect van een aantal incidentele factoren, zien we een sterk ebitda-resultaat. Daarom is KPN ervan overtuigd dat het in 2006 een laag enkelcijferige toename in de ebitda zal realiseren, terwijl oorspronkelijk een stabiele ebitda werd verwacht", aldus het telecombedrijf.