Sinds 1 oktober zijn mobiele aanbieders verplicht om een mobiel nummer binnen tien werkdagen over te zetten naar een andere aanbieder als de klant daar om vraagt. KPN lijkt zich echter niet aan deze nieuwe regel te houden. Uit een onlangs uitgelekte handleiding voor helpdeskmedewerkers van KPN Mobile blijkt dat KPN een ander beleid hanteert voor mobiele bellers die bij KPN willen vertrekken dan voor mensen die van een andere aanbieder naar KPN willen overstappen. In de handleiding staat: "Voor klanten met een abonnement die bij KPN gaan vertrekken geldt dat zij worden gehouden aan de bestaande opzegtermijn van 3 maanden. Deze opzegtermijn is niet afkoopbaar. Daarna kunnen klanten binnen 10 werkdagen uitporteren." Dat is in strijd met de regels van de OPTA. Klanten moeten hun nummer ook binnen tien dagen naar een andere aanbieder kunnen meenemen als ze nog een contract hebben. "We hebben de regels duidelijk gecommuniceerd en hebben aangekondigd streng te gaan handhaven", aldus een woordvoerder van de OPTA.

Handelsbekwame mensen

Steve Hufton van KPN ziet het probleem niet. "De mensen die met ons een contract aangaan, zijn handelsbekwame mensen. Het is toch de normaalste zaak van de wereld dat we mensen aan hun contract houden? Een mobiel nummer is volgens ons onlosmakelijk verbonden met het contract." Volgens de OPTA interpreteert KPN Mobile de regel verkeerd. "De contractuele verplichtingen aan een telecomaanbieder blijven gewoon bestaan, maar de koppeling tussen het mobiele nummer en het contract is foutief." Inmiddels zijn er bij de telecomwaakhond al tientallen klachten van gedupeerde mobiele bellers binnengekomen. De OPTA verwacht op korte termijn de resultaten bekend te maken van het onderzoek naar het meenemen van een mobiel nummer naar een andere provider. Of ook andere aanbieders in het onderzoek worden betrokken, wil de OPTA niet zeggen. De zaak kwam aan het rollen toen de weblogs Geenstijl.nl en Retecool schreven over de interne handleiding voor helpdeskmedewerkers van KPN die open en bloot online stond.