Jochum de Graaf van het Instituut voor Publiek en Politiek (IPP) meent dat Het Nieuwsblad de naam 'stemwijzer' heeft 'gekaapt', zo verklaart hij tegenover het weblog van QuoteNet.

Toon van den Meijdenberg, manager financi├źn van Het Nieuwsblad, bevestigt dat de Belgische krant een brief heeft gekregen van het IPP. Of Het Nieuwsblad het gebruik van het woord 'stemwijzer' zal staken, kan Van den Meijdenberg niet zeggen. "Wij gaan ons eerst beraden."

Het IPP stelt al jarenlang bij elke Nederlandse verkiezing een zogeheten Stemwijzer op. Gebruikers van de Stemwijzer doorlopen een lijst met stellingen en krijgen op basis van hun antwoorden een stemadvies met de partijen die het beste bij hen passen.

Ook Het Nieuwsblad gebruikt de term 'stemwijzer' voor een verkiezing. Van den Meijdenberg: "Wij hebben de term 'stemwijzer' al eerder gebruikt. Het is toevallig dat we voor 'stemwijzer' hebben gekozen. Het had net zo goed een ander woord kunnen zijn."

Bij het IPP was niemand bereikbaar voor commentaar op deze zaak.