Sony maakte eind vorige week overeenkomsten bekend met grote krantenuitgevers waaronder News Corp van mediamagnaat Rupert Murdoch. In totaal heeft Sony nu volgens Paid Content twintig uitgeverijen als partners voor de verkoop van content op zijn e-reader.

De digitale versies van kranten en tijdschriften komen vooralsnog alleen beschikbaar in de e-bookwinkel die is ingebouwd op de Sony Reader Daily Edition. Het gaat onder meer om de Wall Street Journal, de New York Times, de LA Times, de Chicago Tribune en de Financial Times.

Versus Kindle

De meeste van de kranten en tijdschriften waar Sony nu dealsvoor heeft gesloten, zijn al langer te koop voor Amazons Kindle, de grote concurrent voor de Sony Readers. Maar een handjevol kranten kiest nu wel voor exclusiviteit bij Sony. De Japanse elektronicaproducent heeft de uitgevers volgens PaidContent gunstigere voorwaarden geboden voor het delen van de inkomsten dan Amazon.

Mediamagnaat Rupert Murdoch heeft al meermaals zijn frustraties geuit over het verdienmodel van Amazon. De webwinkel geeft de uitgevers maar circa 30 procent van de inkomsten die met de verkoop van de digitale edities en abonnementen worden verdiend.

Niet in Nederland

De Daily Edition van de Sony Reader ( video) is in Nederland nog niet te koop. Deze e-reader beschikt over een mobiele internetverbinding. Het apparaat met een 7 inch touchscreen heeft hiervoor een 3G-modem met een AT&T-simkaart. Het heeft ook enige tijd geduurd voordat de Kindle van Amazon beschikbaar was voor de internationale markt. Dat is mede veroorzaakt door de complexiteit van roamingoverenkomsten voor de aanbieder van de e-reader.