In een vorige week getekende verklaring, de 'Declaratie van Hamburg', roepen uitgevers overheden op om het Automated Content Access Protocol (ACAP) te verplichten voor zoekmachines. Het is de uitkomst van een rondetafelgesprek dat op 26 juni plaatsvond.

ACAP is een vergevorderde versie van robots.txt, dat ooit ontwikkeld is om delen van websites af te schermen van zoekmachines. Met het ACAP-protocol kan een uitgever uitgebreidere instructies geven aan de crawlers en spiders van zoekmachines, zoals tijdslimieten aan hoe lang bepaalde content in het geheugen van Google, Yahoo en andere zoekmachines mag blijven staan. Ook kan worden aangegeven hoeveel woorden maximaal geïndexeerd worden.

Volkskrant

Zo zou met ACAP bijvoorbeeld een Volkskrant- of FD-artikel slechts 1 maand via Google te vinden zijn. Dat dwingt internetgebruikers om vaker via de homepage van contentaanbieders te zoeken, met meer reclame-exposure als resultaat, zo is de gedachte.

Daarvoor moeten zoekmachines het protocol wel invoeren bij het webcrawlen. Yahoo, Google en Microsoft houden zich aan robots.txt, maar het nieuwe ACAP-regels worden vooralsnog niet toegepast. Alleen een aantal kleine zoekmachines, zoals het Franse Exalead, houden zich aan het protocol bij het crawlen.

Opmerkelijk is dat PCM-kranten de Volkskrant, Trouw, NRC Handelsblad en nrc.next gebruik maken van Google Custom Search om de site te doorzoeken. PCM werd onlangs overgenomen door De Persgroep. Christian van Thillo die de onderneming leidt ondertekende de verklaring ook.

'Hier is de oplossing'

De uitgevers willen het ACAP-protocol bij wet verplichten. "Zoekmachines moeten ACAP onderkennen als een stap vooruit in het erkennen dat contentverstrekkers het recht hebben om te bepalen wat er gebeurt met hun content, en op welke voorwaarden", aldus ACAP-voorzitter Gavin O'Reilly. "De Europese Commissie en andere wetgevers vragen ons constant om met oplossingen te komen. Hier is een oplossing, en daarom vragen we de wetgevers dit plan te steunen."

Mathias Döpfner, ceo van Axel Springer AG, uitgever van onder meer Bild Zeitung, zegt: "We willen een eerlijk deel van de omzet die notabene al gegenereerd wordt door de commerciële exploitatie van ónze content. Ook willen we toe naar een markt voor betaalde content in de digitale wereld." Ook Patrick Morley van de Telegraaf Media Group (TMG) behoort tot de ondertekenaars.