De Volkskrant zag het aantal unieke bezoekers per maand aan zijn site sinds vorig jaar met 377.000 stijgen, een groei van 53 procent. Deze krant is nu NRC gepasseerd, maar moet nog op geruime afstand de Telegraaf voor laten gaan. De Telegraaf, die vorig jaar nog profiteerde van de verplichte registratie van andere krantensites, groeide met 5 procent.

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Webwereld naar de bezoekersaantallen van de krantensites. Met uitzondering van Het Financieele Dagblad en Wegener Dagbladen groeide het bezoek aan alle sites.

Ook het Parool deed opmerkelijk goede zaken. De krant telde dit jaar over de maand januari 141.000 bezoekers meer dan vorig jaar. Het Reformatorisch Dagblad deed het procentueel gezien het best. Het aantal bezoekers steeg met 61 procent (38.000).

Volgens media-analist Tim Poulens van onderzoeksbureau IRIS liften de kranten mee op de groeiende belangstelling voor internet. "Internetcontent is een stuk goedkoper dan papieren content en heeft de toekomst."

Poulens verwacht echter niet dat dit betekent dat online kranten geld kunnen vragen voor hun content: "Je hebt veel gratis nieuwsdiensten als Nu.nl en Google News die betaalde producten onder druk zetten." Toch valt er nog wel degelijk geld te verdienen op internet. "Van de hele advertentiemarkt is internet de snelst groeiende. De online advertentiemarkt is booming."