Dit blijkt uit een inventarisatie van WebWereld naar de bezoekcijfers van de websites van de landelijke en regionale dagbladen. Hieruit blijkt dat Telegraaf.nl in januari 2004 ruim 3,1 miljoen unieke bezoekers mocht verwelkomen, een half miljoen meer dan in dezelfde periode in 2003. Het Algemeen Dagblad daarentegen zag het aantal online bezoekers dalen met maar liefst vierhonderdduizend. De krant startte in februari 2003 met verplichte registratie, na NRC Handelsblad en Trouw. Ook Trouw verloor ruim vijftigduizend unieke bezoekers. Zowel het AD als Trouw zien de verplichte registratiemodule als hoofdoorzaak van de dalende trend. Opvallend is echter dat het NRC Handelsblad zijn bezoekersaantal zag stijgen met ruim 250.000. Ook de Volkskrant heeft na registratie honderdduizend extra bezoekers ontvangen. De regionale uitgevers HDC Media en NDC Holding boekten de grootste percentuele stijging. HDC, uitgever van onder meer de Gooi- en Eemlander en het Noordhollands Dagblad, verwelkomde ruim 250.000 bezoekers meer dan in januari 2003, een stijging van 63,9 procent. Het bezoekersaantal van NDC steeg met 56,8 procent naar ruim 317.000. Telegraaf.nl blijft de grootste krant online, vooral dankzij de hoge bezoekersaantallen voor de onderdelen weer, auto's en sport. Het Financieele Dagblad online is de kleinste speler op de online dagbladenmarkt, vermoedelijk omdat verreweg het grootste deel van de krant online alleen toegankelijk is tegen betaling. Lees het volledige achtergrondverhaal in het WebWereld-dossier 'Online Kranten'.