Consumentenorganisaties in Ierland en Groot-Brittanni├ź zijn met een fors aantal klachten geconfronteerd sinds Ryanair, Europa's grootste lage tarieven maatschappij, ruim twee weken geleden deze praktijk introduceerde. Van de internetters die hun naam invoeren in het online boekingsformulier wordt ook automatisch het woonland ingevoerd op basis van het gebruikte ip-adres. Vervolgens wordt er dan default een checkbox aangevinkt waarmee de passagier aangeeft een reisverzekering te willen afsluiten. Wie het kruisje weghaalt omdat hij of zij geen reisverzekering wenst af te sluiten, ziet ook het 'thuisland' verdwijnen. Dat aspect roept vraagtekens op bij minder ervaren reizigers die bang zijn dat ze zonder 'land van herkomst' geen geldige boeking in handen hebben. Topman Michael O'Leary van Ryanair is niet onder de indruk van de kritiek. "Sinds we het nieuwe format hebben ingevoerd heeft minder dan vijf procent van de klanten een reisverzekering afgesloten", aldus O'Leary. Desondanks zegde hij toe dat technici de komende week naar de website zullen kijken.

Microsoft-achtige toestanden

Volgens Eoin O'Dell, verbonden aan de rechtenfaculteit van Trinity College Dublin, loopt Ryanair het risico met deze handelswijze zowel in Ierland, de thuishaven van de maatschappij, als in Europa de wet te overtreden. Volgens deze jurist is de poging van Ryanair om de vluchtboeking en de verzekeringspremie te integreren vergelijkbaar met Microsofts poging om het Windows besturingssysteem en software met elkaar te verweven, hetgeen de softwaregigant met Europese sancties moest bekopen.