Vliegmaatschappijen mogen ook 3G- en 4G-breedband gaan aanbieden tijdens vluchten, als het vliegtuig op een hoogte is van tenminste 3 kilometer. Dat maakt Eurocommissaris Neelie Kroes bekend. Dit gebruik van mobiele breedband is geen recht van de passagier, waarschuwt ze, maar een mogelijkheid voor maatschappijen. Die bedrijven kunnen dan 3G en 4G toelaten en uitbaten.

Via satelliet of DA2G

Het gaat om de 2100 MHz band voor 3G, en de 1800 MHz band voor 4G. De verbinding loopt hierbij via een zogeheten Mobile Communications on-board Aircraft (MCA) systeem, met een antenne in de cabine. Die onboard-mast voor de 3G- en 4G-verbindingen heeft contact met een satelliet, die weer verbinding heeft met een grondstation. Nieuwe satelliettechnologie moet voor meer bandbreedte zorgen.

Daarnaast wordt er gewerkt aan draadloze communicatie direct tussen vliegtuig en de grond, Direct air to ground (DA2G) genoemd. Hierbij wordt de tussenschakel van de satelliet weggenomen, die vaak zorgt voor flinke latency wat timing-gevoelige toepassingen frustreert.

Tot nog toe gaat vliegtuiginternet via de satelliet, maar in de toekomst direct naar de grond, volgens bovenstaand schema (Bron: cept.org).

De tarieven voor 3G en 4G tijdens vluchten zullen vergelijkbaar zijn met roamen buiten Europa, stelt de Europese Commissie. Het afrekenen voor het gebruik gebeurt dan gewoon via het telecomabonnement van de passagier.

In airplane modus tijdens taxiën

Onlangs besloot de Amerikaanse luchtvaartautoriteit dat mobiele apparaten ook tijdens het taxiën, de start en de landing mogen worden gebruikt. Hierbij geldt nog wel een belangrijke voorwaarde: de elektronica moet het in de zogenaamde airplane modus staan, dus met alle radio-antennes uitgeschakeld. Zoals verwacht volgt de Europese evenknie, de EASA, dit advies nu ook.