Dat ook het Europese directoraat mededinging de deal op de korrel neemt is opmerkelijk, want de overeenkomst, waarbij Google advertenties plaatst naast de zoekresultaten op Yahoo, geldt alléén voor Noord-Amerika.

In Brussel is desondanks het antritrustalarm afgegaan, omdat officials verwachten dat de deal tot meer wereldwijde samenwerking tussen de twee internetbedrijven zal leiden, waardoor ze steeds meer inzicht in elkaars prijsstelling krijgen, zegt antitrustexpert Simon Pilsbury tegenover de financiële nieuwsdienst Bloomberg. De dominantie van Google op de Europese zoek- en advertentiemarkt is bovendien nog veel groter dan in de VS, waar Yahoo op de tweede viool nog flink meespeelt.

Adverteerders en media tegen

Naast de mededingingswaakhonden ageren steeds meer marktpartijen tegen de 'non-exclusieve' deal. Vorige week diende de Amerikaanse Associaton of National Advertisers (ANA) en officieel bezwaarschrift in en gisteren protesteerde de World Association of Newspapers nog tegen de samenwerking.

De advertentiesamenwerking tussen Google en Yahoo begon dit voorjaar als een experiment, voornamelijk om Microsoft, dat Yahoo wilde overnemen, in de wielen te rijden. Afgelopen juni werd de deal officieel, maar gaven de partijen de autoriteiten nog vrijwillig ruim drie maanden de tijd om de zaak te onderzoeken. Dat 'genereuze aanbod' is dus aan beide zijden van de Atlantische Oceaan aangegrepen om marktleider Google het vuur aan de schenen te leggen. Washington begon al eerder deze zomer een voorondezoek.

Effecten op de lange termijn

De kans dat de deal wordt verzilverd wordt hierdoor steeds kleiner, constateert analist Colin Gillis. "Wat eruit zag als een simpele overeenkomst heeft beslist effecten op Google voor de lange termijn. Ze hebben de doos geopend. Ze hebben zichzelf opengesteld voor deze kritische keuring."

Beide bedrijven werken naar eigen zeggen volledig mee aan het Europese onderzoek. Ze houden vol dat de overeenkomst 'goed is voor de concurrentie op de online advertentiemarkt'.