Dat meldt persbureau Blomberg op basis van 'goed geïnformeerde bronnen'. Na een marktonderzoek van een half jaar zal de EC zonder noemenswaardige extra eisen akkoord gaan met de voorgenomen inlijving van online reclameleverancier Doubleclick.

Gedragsprofielen

Het Europese Parlement, en dan met name D66'er Sophie in 't Veld, hebben zorgen geuit over de privacy van burgers. Eerder had ook de Europese consumentengroep BEUC aan de privacybel getrokken. Zowel Google als Doubleclick beheren enorme databanken vol met gebruikersprofielen gebaseerd op cookies, surf-, zoek- en klikgedrag.

Maar Kroes gaf al eerder aan dat zij niet over privacykwesties gaat en alleen de mogelijk marktverstorende effecten van de overname onderzoekt. Ze verlengde in november wel de termijn voor dat onderzoek, nadat uit een eerste marktverkenning bleek dat 'de overname zorgwekkende concurrentiecondities veroorzaakt in de online advertentiemarkt in Europa'.

Geen monopolie

Concurrenten als Yahoo en Microsoft hebben zowel in de VS als in Europa betoogd dat de deal tot een monopolie voor Google zou leiden.

De toezichthouders aan beide zijden van de Atlantische Oceaan zien uiteindelijk toch te weinig problemen om de deal tegen te houden of beperkende voorwaarden te stellen. In december ging de Amerikaanse FTC al akkoord met de acquisitie, en de Europese Commissie zal nu binnenkort dat voorbeeld volgen, zo weten ingewijden.