Dat maakte de Europese Commissie dinsdag bekend. Uit het 'diepgravende marktonderzoek van de Commissie', ingezet afgelopen november, blijkt dat Google en DoubleClick geen grote concurrenten van elkaar zijn. "En zelfs al zou DoubleClick een aanzienlijke mededinger worden als online reclamemakelaar, is het aannemelijk dat concurrenten afdoende competitieve druk op de ketel houden na de fusie", aldus de EC.

"De commissie concludeert dan ook dat de eliminatie van DoubleClick als een potentiële rivaal geen negatieve effecten heeft op de markt van online reclame-intermediairs."

Geen gehoor critici

De beslissing werd al enige dagen geleden voorspeld en is uiteraard een belangrijke opsteker voor Google, die de overname van 3,1 miljard dollar nu kan afronden. De Commissie bleek niet gevoelig voor de alarmbellen die rivalen Microsoft en Yahoo luidden.

Evenmin heeft Kroes zich gebogen over de privacyzorgen die zijn geuit, onder andere in het Europarlement.

Reactie Google

Google geeft zojuist in een persbericht te kennen dat de overname van DoubleClick nu compleet is. Maar over de aanleiding van het feestje, het fiat van Kroes, rept Mountain View met geen woord.