Eurocommissaris voor mededinging Neelie Kroes heeft dinsdag bekend gemaakt nog verder en gedetailleerder onderzoek te gaan doen naar de acquisitie van online reclamebedrijf DoubleClick door zoekgigant en reclamemakelaar Google.

Uit de afgeronde marktverkenning is namelijk gebleken dat de overname zorgwekkende concurrentiecondities veroorzaakt in de online advertentiemarkt in Europa, zo motiveert de EC haar beslissing. Brussel geeft zichzelf negentig werkdagen, tot uiterlijk 2 april 2008, om 'GoogleClick' het rode, oranje of groene licht te geven.

Concurrentievervalsing

De Commissie wil specifiek onderzoeken of DoubleClick, als het niet zou worden overgenomen, tot een effectieve concurrent van Google kan uitgroeien als makelaar van online advertenties. Daarnaast wordt gekeken of de voorgenomen overname leidt tot concurrentievervalsende beperkingen voor andere partijen.

De hoogste baas van Google, Eric Schmidt, laat in een verklaring weten: "Wij zijn uiteraard teleurgesteld dat de Europese Commissie de beslissing heeft genomen om haar onderzoek van onze acquisitie van DoubleClick te verlengen. We zullen verder samenwerken met de Commissie om te tonen hoe de voorgestelde overname uitgevers, adverteerders en consumenten ten goede zal komen."

Bezwaren in Washington

Ook in de Verenigde Staten wordt de GoogleClick-deal door verschillende instanties tegen het licht gehouden. In Amerika speelt naast mededingingskwesties vooral het privacygevaar een rol in het debat. Google zou samen met DoubleClick een onoorbaar veelomvattend systeem hebben om het gedrag van consumenten online te volgen.

Naast onderzoek van de Federal Trade Commission (FTC) heeft de Senaat enkele hoorzittingen gehouden waar tegenstanders van de overname, zoals Microsoft en Yahoo, hun bezwaren kenbaar konden maken. Momenteel dringen diverse Republikeinse parlementariërs aan op verder onderzoek door het Congres.