Kubuntu biedt bedrijfsondersteuning voor de Ubuntu-variant met interface KDE. Canonical stopte vorig jaar met die ondersteuning en de Kubuntu Council heeft daarom een partner gezocht die commerciële support kan bieden. De Britse open source IT-dienstverlener Emerge Open biedt klanten nu professionele ondersteuning voor Kubuntu.

SLA op maat

Bedrijven kunnen support kopen per uur voor €94,50 (met een maandabonnement) en onbenutte support-tijd kan drie maanden lang worden gebruikt. Bij een jaarabonnement wordt een SLA op maat gemaakt en kan aangeschafte maar ongebruikte ondersteuningstijd nog een half jaar worden gebruikt.

Directe ondersteuning is beschikbaar via een telefonische helpdesk, e-mail, of messenger (Google Hangouts, Skype, wat de klant maar wil, aldus Kubuntu-ontwikkelaar Jonathan Riddell tegenover Linux en open source-site Muktware).

Conflict met Canonical

Riddell kondigde al eerder dit jaar aan een non-profit-organisatie te hebben gevonden die geïnteresseerd was in het bieden van support. Het trademark op de naam Kubuntu is in handen van Canonical en het duurde even voor Kubuntu een licentie daarop kreeg. De Kubuntu-ontwikkelaars dreigden Canonical zelfs met een naamsverandering. Waarop Canonicals Mark Shuttleworth gezegd zou hebben Kubuntu uit het project te schrappen.

Nu die licentie op de naam rond is, kan de bedrijfsondersteuning van start. Emerge Open is een non-profit-organisatie en eventuele inkomsten worden volgens de Kubunt Council weer teruggegeven aan de Kubuntu-gemeenschap die bouwt aan de Linux-distro.