Uit de registratie van het merk Kumo blijkt dat Microsoft de naam niet alleen wil gaan gebruiken voor een zoekmachine, waarover sinds november geruchten de ronde doen. Onder andere advertenties, educatie, entertainment, en het ontwikkelen van computer hardware en software valt onder de omschrijving van het merk Kumo, schrijft de IDG nieuwsdienst.

Domeinen geregistreerd

In april van dit jaar registreerde Microsoft al het domein kumo.com, blijkt uit Whois-gegevens. Gerelateerde domeinen zoals kumowiki.com, kumopics.com, kumogroups.com en kumotravel.com zijn vorig jaar al geclaimd door CSC. Dit bedrijf registreert en beheert domeinnamen voor grote organisaties, waaronder Microsoft.

Toekomst Windows Live

Analist Matt Rosoff van Directions on Microsoft denkt niet dat het bedrijf uit Redmond de diensten die nu bij Windows Live zijn ondergebracht, laat vallen. 'Het zou vreemd zijn als ze alles gaan hernoemen', zegt hij. Rosoff denkt dat de naam Live vooral gebruikt gaat worden voor diensten die aan Microsoftproducten gekoppeld zijn, zoals Live Messenger en Live Hotmail. Recentelijk heeft Live.com al een sociale metamorfose ondergaan, waardoor nu allerlei diensten van derden ook beschikbaar zijn binnen Live.

Merkenchaos

'Branding' is volgens Roshoff een belangrijk punt in de zoekmachinewereld. Het merk Kumo kan Microsoft helpen om een sterk merk in de markt te zetten. Dit past in de strategie van Microsoft om de merkenbrei rondom Live terug te dringen.