Wil je bijvoorbeeld Mark Zuckerberg een mail sturen? Voor honderd dollar kan het. Je bericht komt dan in de inbox van Zuckerberg terecht, en niet in zijn 'overige'-box waarin alle spam verdwijnt.

Hoeveel meer geld heeft die Zuckerberg nog nodig, denk je als vanzelf. Aan de andere kant: prachtig, die arrogantie. Onbetaalbaar! Maar volgens Facebook is die honderd dollar vooral een experiment om spammers te weren. Of, zoals een woordvoerder van Facebook het uitdrukt: "This test allows him to hear from people who have an important message to send them." De actie is een uitvloeisel van een ander experiment dat Facebook op kleine schaal uitvoert. Voor 1 dollar kun je een bericht verzenden aan iemand die geen vriend van je is. Voor dat bedrag belandt de boodschap in de inbox van de desbetreffende persoon - en dat terwijl die inbox normaal gesproken enkel bestemd is voor de vriendenkring. Ook dit is volgens Facebook een experiment om spam tegen te gaan. De kwaliteit van de berichten zou namelijk verbeteren dankzij de "small transaction fee" van 1 dollar. Jaja. Ik denk eerder dat Facebook iets heel anders van plan is. Het bedrijf gaat - behalve je surfgedrag - nu ook je inbox te koop aanbieden. Je inbox die altijd afgesloten was voor personen met wie je niet bevriend bent.

In essentie is deze uitverkoop van de inbox een geweldige nieuwe service voor spammers. Het verdienmodel laat zich makkelijk uittekenen. Voor grootverbruikers (denk aan commerciële partijen) komt Facebook natuurlijk met een kwantumkorting. Hoe meer berichten zij versturen, des te goedkoper het wordt per bericht. Bovendien kan Facebook, dankzij al haar kennis van ons surfgedrag, bedrijven prima adviseren welke gebruikers wel en niet te benaderen. Kwaliteitsspam dus. Verwonderlijk is deze nieuwe ontwikkeling niet. Vorig jaar introduceerde Facebook ook al andere verdienmodellen, zoals de paid-for posts. Voor 5 dollar prijkt je update bovenaan in de tijdlijn van 700 mensen, voor 20 dollar bij 2200 mensen en voor 75 dollar bij 14.000 mensen. Ideaal voor bedrijven.

Waarom al deze ontwikkelingen? Simpel: Facebook doet zijn uiterste best aandeelhouders te tonen dat er voldoende verdienmodellen voorhanden zijn. Maar toch zijn de eerste haarscheuren al zichtbaar. Niet alleen de waarde van het Facebook-aandeel stemt tot nadenken. Het Britse onderzoeksbureau Socialbakers ontdekte dat afgelopen december zo'n 600.000 Britten de stekker uit hun digitale leven hadden getrokken. Zij logden de gehele maand niet in op Facebook.

Op zich niet verwonderlijk. MySpace raakten we ook beu. Juist in de decembermaand, met alle feestdagen, komen mensen tot het inzicht dat het leven meer is dan berichtjes posten op Facebook. Of honderd dollar betalen om Mark Zuckerberg een boodschap te mogen sturen. Waarom de hele avond achter Facebook zitten? Net zo makkelijk stap je op de fiets om een vriend te bezoeken. En die honderd dollar kun je ook maar beter in je portemonnee houden. Slimmer is het je bericht aan Zuckerberg uit te printen, in een envelop te stoppen en op te sturen naar Facebook. Kost je één postzegel.