In 2007 belt ruim een kwart van de internetgebruikers via de computer, bijvoorbeeld via Skype of MSN Messenger. Twee jaar eerder was dit nog 6 procent. Vooral jongeren onder de 25 jaar maken gebruik van Voice over IP, kortweg Voip.

Het wordt uit de cijfers van het CBS niet duidelijk in hoeverre dit ook betaald bellen naar vaste of mobiele telefoons betreft, zoals Skype Out, of gratis voice-chatten. Dat kan op basis van dit onderzoek niet worden uitgesplitst, zo bevestigt een woordvoerder van het CBS.

De woordvoerder benadrukt dat de internettelefonie zoals onderzocht door CBS alleen betrekking heeft op het bellen met de computer en een headset of usb-telefoon. Betaalde IP-telefoniediensten die worden aangeboden door telecombedrijven en kabelaars als vervanging van het oude telefoonabonnement zijn buiten beschouwing gelaten.

Door de opmars van het telefoneren via internet zijn er minder mensen die chatten. Ook radio en tv via internet komen steeds meer in zwang. Ruim 40 procent van internetters luistert radio of kijkt tv via internet. Twee jaar geleden was dit nog een kwart, zo becijfert het CBS.

Steeds meer consumenten bestellen of kopen goederen via internet. Het afgelopen jaar nam het aantal webshoppers met bijna één miljoen toe. In 2007 zijn er 7,5 miljoen mensen die wel eens producten hebben gekocht via internet. Dat is een ruime verdubbeling ten opzichte van vijf jaar geleden. Vooral internetters tussen de 25 en 45 jaar kopen online. Ruim vijf procent van de Nederlanders rekent zichzelf tot de 'frequente e-shoppers', die de afgelopen drie maanden ten minste één keer online een product heeft gekocht.

Maar liefst 72 procent van de 11,3 miljoen Nederlandse internetgebruikers doet inmiddels aan internetbankieren.

De groei van breedbandpenetratie in Nederland is nog steeds gestaag maar vlakt langzaam af. Momenteel beschikt 74 procent van de Nederlandse huishoudens over een snelle internetverbinding. Vorig jaar was dat 66 procent en vijf jaar geleden nog slechts 15 procent.