Het cloudpakket Office 365 (met daarin online-Office plus de lokale software Office 2013) levert een kwart op van Microsofts totale omzet uit zijn kantoorpakket. Dit betreft de verkoop in de Verenigde Staten, die is ingeschat door marktmeter NPD Group. Microsoft geeft zelf vooralsnog geen cijfers over de afzet van zijn applicatiepakket en -cloud. Office 365 is net twee maanden uit op de Amerikaanse markt voor eindgebruikers.

'Net als Surface-verkoop'

Analisten zijn het er vooralsnog niet over eens of dit goed nieuws is voor Microsoft. "Op het eerste gezicht zien die cijfers er redelijk goed uit", zegt analist Wes Miller van Directions on Microsoft. "Maar het is een beetje als de verkoopcijfers voor Surface. Het is moeilijk te zeggen of het goed is of niet, aangezien we niet weten waar Microsoft op mikte", zegt hij tegen Webwerelds Amerikaanse zustersite Computerworld.com.

Microsoft heeft de prijsstelling van zijn cloudaanbod - en ook de gebruiksvoorwaarden van zijn reguliere Office-software - wel zo ingericht dat 365 de aantrekkelijkere optie is. Ceo Steve Ballmer heeft ook herhaaldelijk gesteld dat zijn bedrijf nu een cloudservices- en hardwareleverancier is, niet alleen een software-aanbieder.

Voorkeur voor non-cloud?

Volgens analisten slaagt de firma daar nu deels in, maar geven veel gebruikers nog altijd de voorkeur aan 'ouderwetse' software. Uit de Amerikaanse verkoopcijfers blijkt dat het niet-cloudconnected Office 2013 wordt aangeschaft door driekwart van de klanten.

Verder is er tot op heden geen stijging in de verkoop van Office; noch cloudoptie 365, noch het losse 2013. Zowel de totaal nieuwe abonnementsconstructie als het volledig nieuwe pakket hebben tot een directe verkoopstijging geleid. De totale verkoop van de afgelopen twee maanden is grofweg gelijk aan die in dezelfde periode begin 2012. Bovendien is de huidige verkoop ook gelijk aan die in de eerste twee maanden na de release van de vorige Office-versie (2010) in juni 2010.