Een kwart van de recensies in Google+ van Locaties (bijvoorbeeld restaurants of winkels) blijkt te gaan om reviews van één ster zonder commentaar. Investeringsbank Piper Jaffray onderzocht 950 Amerikaanse locaties en vergeleek tienduizenden recensies op Yelp en Google+.

Hogere ranking

Concurrent Yelp verwijdert recensies die geen inhoud bevatten of die het bedrijf als onbetrouwbaar ziet. Google maakt onderscheid tussen beoordelingen en recensies. De ene ster zonder commentaar telt mee als 'beoordeling', maar resultaten van Google+ krijgen daardoor wel een hogere ranking binnen Google. Een neveneffect van die één-ster-recenies is dan ook dat gebruikers bij zoekopdrachten eerder de Google-recensies zien dan van concurrent.

Oneerlijke concurrentie, vinden diverse partijen, waardoor Google zich in diverse regio's, waaronder de EU, geconfronteerd ziet met antitrustzaken. Het onderzoek van Piper Jaffray, die het vanaf nu wekelijks gaat publiceren, zou gezien de juridische problemen kunnen leiden tot een andere weging van beoordelingen ten opzichte van recensies binnen Google.

Het vergelijkingsonderzoek van de bank via Searchengineland.com: