Zij concludeert dat een 56K-modem niet altijd snelheidswinst oplevert en gaat de snelheid van internetaanbieders continu in de gaten houden. De Consumentenbond hield een enquête onder 622 internetters. Ook voerden medewerkers van de bond tests uit. Zo werden 22 providers onder de loep genomen. Uit de in oktober gehouden enquête blijkt dat van de drie miljoen mensen in Nederland met een aansluiting op internet 23 procent ontevreden is over de ISP. Met name kabelaanbieders Casema en UPC kwamen negatief naar voren. Over Cistron, Introweb en XS4ALL, die alle gewone inbeldiensten aanbieden, is men wel tevreden. Met de helpdesks blijft het kwakkelen. Van de ondervraagden is 44 procent ontevreden over de bereikbaarheid van de hulptroepen. Vooral bij WorldOnline is het bijna onmogelijk om iemand te spreken te krijgen. Lukt dat wel, dan blijkt de informatie niet altijd duidelijk te zijn. De Consumentenbond legde iedere helpdesk zes vragen voor, vier per telefoon en twee per e-mail. Gratis ISP Wish was zo slecht bereikbaar dat maar twee vragen konden worden gesteld. Gironet (inmiddels opgegaan in Freeler), TIP en CompuServe beantwoordden de e-mail niet binnen 24 uur. CyberComm en PublishNet reageerden zelfs helemaal niet. Van de 128 vragen die de bond in totaal stelde werden er 70 - dat is 55 procent - goed beantwoord. Sommige vragen kwamen gewoon van de FAQ-lijst. Startpakketten Over de startpakketten van Demon, IntroWeb, TIP en Wanadoo is de Consumentenbond tevreden. Daarmee kunnen beginnende internetters goed aan de slag. Het Net geeft behalve de gegevens van de klant geen enkele informatie voor beginners. Het volledige onderzoek staat in de Consumentengids van januari 2000.