Een deel van het vaste telefonienetwerk van UPC ligt eruit. De problemen zijn om 05:00 uur vanmorgen gedetecteerd door het kabelbedrijf, dat ook telefoondiensten biedt. UPC heeft niet in kaart om hoeveel klanten het gaat, maar laat weten dat klanten in heel Nederland last kunnen hebben van de storing.

'Technische oorzaak'

Pas na urenlang zoeken is de oorzaak gevonden. “Het gaat om een storing met een technische oorzaak. Pas drie kwartier geleden kon deze worden gevonden. We werken nu aan oplossing”, meldt UPC-woordvoerder Ronald Sutmuller aan Webwereld. Hij kan geen indicatie geven hoe lang het duurt voordat de problemen zijn opgelost.

In de tussentijd kunnen onder meer alarmdiensten niet worden gebeld met de vaste lijn. UPC raadt klanten die 112 of 144 willen bellen aan om gebruik te maken van een mobiele telefoon. UPC communiceert ondertussen via zijn sociale media-kanalen en website. Klanten worden onder meer via Twitter op de hoogte gehouden over de storing en kunnen daarlangs ook vragen stellen.

Update 15.55 uur: UPC laat in een reactie weten dat de storing nog altijd niet volledig is opgelost. “Wel zien we dat steeds meer telefoontjes slagen. Maar omdat we zien dat het probleem zich bij sommige klanten nog steeds voordoet kunnen wij het sein brandmeester nog niet geven. Al werken wij daar met man en macht aan”, meldt UPC-woordvoerder Sutmuller, die nog geen uitspraken kan doen over de verwachte eindtijd van de storing.