Om 12.00 uur vandaag ging de zogenaamde landrush van Nederlandse nummerdomeinen van start. Iedereen die een numeriek domein wil, kon dat op dat moment, via een registrar, per e-mail aanvragen.

De Nederlandse domeinbeheerder SIDN was voorbereid: 'Om te voorkomen dat ons registratiesysteem overbelast zal raken, heeft SIDN een aantal voorzorgsmaatregelen getroffen', meldde de organisatie onlangs nog.

Mailserver drama

Toch ging het mis. Vanaf 12.00 uur precies stroomden per seconde 10.000 nieuwe aanvragen naar de mailserver van SIDN. Dat was teveel van het goede. De server crashte niet, maar het overgrote deel van de aanvragen werd wel geweigerd, want de mailserver was vrijwel onbereikbaar.

Daardoor is een loterij ontstaan die afbreuk doet aan het 'wie het eerst komt, het eerst maalt principe' van een landrush. En erger, de loterij is niet eerlijk, want grote partijen, maar ook wellicht kwaadwillende partijen (lees: domeinkapers) kunnen met geautomatiseerde mailsystemen en talloze gelijktijdige connecties de boel manipuleren. Dat stellen betrokkenen van verschillende deelnemende registrars tegenover Webwereld.

Juridische stappen

'Het is een grote puinhoop, een fiasco. SIDN heeft deze landrush zwaar onderschat', aldus een verontwaardigde deelnemer. "Het zoveelste bewijs van onvermogen voor SIDN", aldus een andere klager, refererend aan een eerdere privacyflater van Deloitte, partner van SIDN bij de numerieke sunrise.

Inmiddels heeft een aantal klanten van deelnemende registrars te kennen gegeven zich te beraden op stappen als door hen geclaimde domeinen nu bij domeinkapers terecht zijn gekomen.

Overdreven

SIDN vindt alle ophef zwaar overdreven. "Er werd een enorme hausse aan verbindingen opgebouwd, zo'n 10.000 nieuwe verbindingen per seconde. Dan kan het zijn dat iemand geen verbinding krijgt. Maar als dat de eerste seconde niet lukt, dan lukt dat de tweede seconde of de derde seconde wel", aldus een woordvoerster van SIDN tegen Webwereld.

Dat is echter in tegenspraak met deelnemers die Webwereld rond 14.00 uur sprak. Die meldden dat er 'van de honderden aanvragen nog slechts een tiental zijn doorgekomen'.

"Het was heel druk, maar onze mailserver is niet gecrasht. En er zijn in de eerste anderhalf uur 35.000 aanvragen doorgekomen. [...] We hebben alle maatregelen getroffen zodat het eerlijk zou verlopen. Dat het dan in het begin heel even druk is en moeilijk om verbinding te krijgen, daar ontkom je niet aan. Dat verwacht je met een landrush", aldus de zegsvrouw.

Eurid-systeem superieur

Maar ook dat bestrijden de critici, die het wijten aan het gebruikte e-mailmethode van SIDN: 'Dat is namelijk vragen om problemen'.

Zij vragen zich dan ook af waarom SIDN niet heeft gekozen voor het systeem dat Eurid met de .eu landrush hanteerde. Daarbij kregen alle deelnemers een eigen kanaal toegewezen en was het niet mogelijk om meerdere connecties tegelijk te openen.

Bovendien werd er geen gebruik gemaakt van het relatief zware e-mail maar van Extensible Provisioning Protocol (EPP), waarbij kleine xml-bestandjes worden verstuurd.

Alhoewel technisch waterdicht, ging het overigens bij de .eu lancering ook mis. Dat kwam echter omdat malafide partijen onder verschillende namen meerdere kanalen hadden weten te bemachtigen.

Vrijdagmiddag sluit de eerste numerieke .nl landrushfase, zodat SIDN alle binnengekomen aanvragen kan verwerken en de dubbele eruit kan halen. Want voor alle dubbele, driedubbele of 'duizenddubbele' aanvragen geldt onverbiddelijk: wie het eerst komt wie het eerst maalt. Ondanks de loterij.