De storing betrof vooral Windows Live Mail-, Outlook Connector-, MSN Premium-, Windows Phone 8.1- en Windows 8 Mail-gebruikers. Volgens de status van het Microsoft-dashboard bleek al snel dat het oplossen van het probleem "langer duurde dan gehoopt". Daar werd het probleem woensdag om 06.34 uur gerapporteerd en kreeg het uiteindelijk pas donderdag om 01.54 uur de status 'opgelost'.

Het blijft gissen naar de precieze oorzaak van de langdurige onderbreking. Ook Microsoft-insider Mary Jo Foley kreeg niet meer te horen dan "er is een oplossing uitgerold om het probleem aan te pakken. Dit zal enige tijd duren." Ook Microsoft Nederland wijst desgevraagd naar de informatie die openbaar is gemaakt via de statusupdate en kan verder geen commentaar geven.

Oververhitting en caching-problemen

De laatste grote storingen in 2013 hadden te maken met oververhitting van servers in een Microsoft-datacenter en een fout bij de cachingdienst van Exchange ActiveSync (EAS).

Er lijkt opnieuw iets aan de hand geweest te zijn met synchronisatie. Veel gebruikers kregen de foutmelding '85010014'. Deze houdt ook verband met Microsofts synchronisatiesoftware ActiveSync en de koppeling met de Exchange-server. Mogelijk komt Microsoft later vandaag met een verklaring.