In 2008 bracht de verkoop van legale muziekdownloads in Nederland 14,1 miljoen euro op, een groei van 17,5 procent ten op zichte van een jaar eerder, zo blijkt uit het jaarmagazine van de NVPI, brancheorganisatie van de entertainmentindustrie, op basis van cijfers van GfK Benelux.

Toch maken de legale downloads nog steeds maar een fractie uit van de totale muziekverkoop. In 2007 was het aandeel van legale downloads 4,1 procent, en in 2008 was het 5,2 procent van de totale muziekomzet van 223,9 miljoen euro.

Hardere aanpak tegen downloaden

Nederland blijft met de verkoop van legale downloads achter bij vergelijkbare Europese markten, zo schrijft de NVPI in zijn rapport. De muziekbranche roept al langer dat de ruime beschikbaarheid van downloads uit illegale bron ten koste gaat van opbrengsten uit legale downloads. Het NVPI is daarom voorstander van een harder aanpak tegen illegaal downloaden.

Volgens Wouter Rutten van is het marginale aandeel van legale downloads een gevolg van de "unieke situatie" dat downloaden uit illegale bron toegestaan is in Nederland. "Dat geeft een verkeerd signaal aan het publiek. Tegen gratis valt niet te concurreren. " In de andere landen wordt wel opgetreden tegen muziekpiraterij, aldus Rutten.

Verenigde Staten

Rutten wijst op de Verenigde Staten, waar volgens hem legale downloads een veel groter deel van de totale muziekverkoop uitmaakt. "Ze treden daar knetterhard op. Je maakt je daar niet populair mee, maar het zorgt er denk ik wel voor dat de legale markt opbloeit."

De NVPI reageerde vorige week enthousiast op het advies van de commissie Gerkens om het downloaden van muziek, films en games op den duur strafbaar te stellen en overtreders actief te vervolgen.

Overigens lijkt de verkoop van legale muziekdownloads in 2009 een stroomversnelling te komen. GfK Benelux liet Emerce deze week weten dat de verkopen van muziekdownloads zijn in Nederland in de eerste maanden van 2009 met 36 procent zijn gestegen.

YouTube-links goed voor verkoop

De groei zou vooral veroorzaakt worden door YouTube, dat eerder dit jaar startte met het plaatsen van links naar betaalde downloads bij muziekvideo's. Naast iTunes zijn ook de sites van Radio538 en Nokia Music goed voor de groei, zegt GfK.

Update: reactie Wouter Rutten (NVPI) toegevoegd aan het verhaal.