Op jacht naar een voordelig vliegticket. De advertenties in de krant leken op het eerste gezicht beter dan wat reissites te bieden hadden. Schappelijke prijzen voor een retourvlucht naar Holland, zelfs met de kleine lettertjes in acht genomen.

Even bellen. Ja, kijk, die prijzen gelden natuurlijk niet als ik wil vliegen. Beperkte aanbieding. Wat het mij gaat kosten? Enkele honderden dollars meer. Een lokkertje, ik had het kunnen weten.

Dagelijks heb je er weer mee te maken. Je stapt een winkel binnen en de verkoper ligt zowat aan je voeten. Tot het geld binnen is. Weg service, weg beloften, weg vriendelijkheid. Je zegt nog goodbye, maar ze zien je al niet meer staan.

De medewerker bij één van de reisbureaus die ik belde, zei: "Als je het goedkoper dan bij ons kunt vinden; good luck!" En gooide de hoorn er op. Fuck you and goodbye.

Online is het al niet veel beter. Aantrekkelijke prijzen spatten er van het beeldscherm, maar dan moet je wel direct je tas pakken en in het vliegtuig springen om die last minute vrijgekomen stoel te bezetten.

Orbitz, Expedia, Travelocity; in hun reclamespotjes die hier dagelijks over de tv denderen, lijkt het allemaal zo mooi, snel en gemakkelijk. En ze beloven allemaal het goedkoopste kaartje. De prijsverschillen zijn enorm. Uitkijken dus.

Prijsverschillen zijn hier sowieso gigantisch. Neem de nieuwste Nikon Coolpix, een digitale camera. Die is op het web te vinden voor 1100 dollar, maar ook voor 820 dollar. Een verschil van 280 dollar (gevoelswaarde: bijna 700 gulden). Overigens, de goedkoopste aanbieder zal zeer waarschijnlijk de broodnodige randapparatuur weer duur verkopen, maar die moet je dan juist weer op een andere plek kopen. Maar ik dwaal af van de vlucht van JFK naar ASD.

Na een beetje rondklikken al snel honderden dollars prijsverschil. Expedia.com bleek de beste aanbieding te hebben. (Althans, voor een vlucht met een luchtvaartmaatschappij die niet in derdehands toestellen vliegt.) En verdomd, ook bij Expedia zelf was er nog een geniepig prijsverschil.

Ik gaf de data op waarop ik wilde vliegen, zonder enige voorkeur voor de tijd. Dat werd 's avonds heen en twee weken later 's ochtends terug. Toen ik even later terugkeerde naar Expedia.com om de vlucht daadwerkelijk te bespreken, vulde ik die tijden in om precies dezelfde vlucht weer boven water te halen. Dat lukte, maar nu was-ie ruim honderd dollar duurder. Ik herhaal: precies dezelfde vlucht in precies hetzelfde vliegtuig, maar dan voor ruim honderd dollar meer, kennelijk omdat ik een voorkeur voor een tijd opgaf.

Terug-knop. Nogmaals. Zelfde data en nu weer zonder voorkeur voor de tijd. En jawel: precies dezelfde vlucht, maar nu weer voor de voordelige prijs. Alsof je een winkel binnenloopt, er een televisie koopt en er bij de kassa achter komt dat daar precies dezelfde tv staat, maar dan een stuk goedkoper.

Internet is reuze handig bij het zoeken naar koopjes, maar pas op voor deze legale netzwendel en vertrouw altijd op een ouderwets Hollands instinct: eerst kijken (en vergelijken); dan kopen.