De reactie van Digital Media Power (DMP) kwam naar aanleiding van een onderzoek van de Consumentenbond eerder deze week. Hierin stelde de Consumentenbond dat 'legale' online muziekwinkelsites geen zekerheid geven over verstrekken van het aan derden toekomende rechten.

Tevens viel de Consumentenbond over de betrouwbaarheid van de nummers en over de omgang met persoonsgegevens. De Consumentenbond richtte hierbij zijn pijlen voornamelijk op de sites van Compuserve, Musicstore en Toost Music, welke muziek aanbieden via Digital Media Power.

Garantie

Eerder liet een woordvoerder van Compuserve al aan Webwereld weten dat de 'garantie'-clausule bedoeld is als juridische veiligheidsklep. De advocaat van DMP zegt hier het volgende over: "DMP krijgt de rechten van platenmaatschappijen, maar kan zelf niet garanderen dat platenmaatschappijen deze rechten vervolgens niet schenden."

Woordvoerder van de Consumentenbond Ewald van Kouwen laat weten dat de Consumentenbond zijn woorden niet terugneemt. "Wij blijven het vreemd vinden en het mag niet zo zijn dat een bedrijf iets aanbiedt en dan aangeeft, 'het is wellicht niet aan mij om het te verkopen'. Wij vinden dat het probleem nu bij de consument wordt gelegd en daar ageren wij tegen." Tevens vindt de Consumentenbond dat er in de algemene voorwaarden nu een uitsluiting is opgenomen om aansprakelijkheid te voorkomen, hetgeen wettelijk niet is toegestaan.

Kwaliteit

In zijn reactie laat DMP ook weten dat de kwaliteit van gedownloade nummers altijd de hoogst haalbare kwaliteit van het moment is, namelijk 192 Kbps. Zij stellen dat dit de kwaliteit is die alle gerenommeerde webwinkels leveren en dit de standaardgeluidskwaliteit van het moment is.

De Consumentenbond laat weten dat dit voor hen niet het probleem is. Maar dat het op de site niet duidelijk is wat de kwaliteit is. De Consumentenbond is van mening dat het op de site moeilijk te vinden is wat de kwaliteit van de nummers is. "Al is het waardeloze kwaliteit, dat maakt ons in principe niet uit, als ze het maar duidelijk vermelden", aldus Van Kouwen.

Persoonsgegevens

Verder laat DMP weten persoonsgegevens alleen te verstrekken aan partners via welke de consument nummers heeft gedownload. Hiertoe zijn zij zelfs verplicht, zo stellen zij. In het geval van marketingdoeleinde worden gegevens alleen verstrekt met schriftelijke toestemming van de consument. DMP verwijst hier naar artikel 8.3 van de algemene voorwaarden.

Woordvoerder Tdlohreg van DMP is niet blij met de uitspraken van de Consumentenbond. "De Consumentenbond benoemt deelfrases uit een overeenkomst die niet het totaalbeeld schetsten", aldus Tdlohreg.