Met de samenwerking hoopt de Deense speelgoedfabrikant marktaandeel terug te winnen. De laatste jaren is de belangstelling voor de steentjes minder geworden onder invloed van onder meer spelcomputers. Op dit moment verzorgt Lego al content voor Microsofts MSN Kids Channel. Lego-producten zullen in de toekomst via Microsoft aan de man gebracht worden en de speelgoedfabrikant wil bovendien de Windows Media-technologie toepassen in nieuwe Lego-software waarmee filmpjes gemaakt kunnen worden. Nu gaat Lego ook computerspelletjes voor de Xbox maken, de nieuwe spelcomputer van Microsoft die in het eerste kwartaal van 2002 op de Europese markt verschijnt. De samenwerking tussen Microsoft en Lego strekt zich ook uit tot de .NET-technologie van Microsoft. Dat houdt in dat consumenten op eenvoudige wijze via allerlei media (computer, telefoon, interactieve televisie) toegang krijgen tot informatie over en van Lego. Het Deense bedrijf Lego werd in 1932 opgericht en is vooral bekend geworden door de plastic bouwsteentjes. In een poging aansluiting te vinden op de hightech speelgoedmarkt bracht Lego enige jaren geleden Lego-robots op de markt onder de naam Mindstorms.

Eerdere relevante berichten:
LucasArts gaat voor Xbox, PlayStation 2 en GameCube (11 januari 2001)
Japanners over de Xbox: wel goed, maar te groot (09 januari 2001)
Gates onthult de concurrent voor PlayStation2 (08 januari 2001)