Dat stelt althans bureau Ernst & Young in zijn rapport Benchmark Digitale Dienstverlening 2007 (pdf). Volgens de onderzoekers zit Leidschendam-Voorburg bij tal van ontwikkelingen in de kopgroep.

"Een voorbeeld daarvan is het zogenoemde Persoonlijk digitaal loket. Het merendeel van de gemeenten (88,5 procent) biedt die mogelijkheid niet", zegt Guill van den Boom van Ernst & Young. Het digitale loket biedt burgers veel mogelijkheden, zoals het kunnen volgen van de status van een vergunningsaanvraag en het abonneren van nieuwsbrieven op maat.

"Burgers in de gemeenten die hoog zijn geëindigd in ons klassement mogen zich gelukkig prijzen, want ze hoeven niet meer naar het gemeentehuis te gaan en te wachten tot ze aan de beurt zijn en dat scheelt tijd en ergernis", aldus Van den Boom.

Na Leidschendam-Voorburg eindigden de gemeenten Delft, Dordrecht, Haarlemmermeer en Pijnacker Nootdorp hoog op het gebied van digitale dienstverlening. Vorig jaar werd Groningen nog verkozen tot beste digitale dienstverlener. Leidschendam-Voorburg werd toen tweede. De onderzoekers vinden dat de gemeenten over het algemeen beter presteren dan vorig jaar (pdf).

Natuurlijk zijn er ook gemeenten waar de digitalisering nog niet zo is ingeburgerd. Daar kunnen burgers bij het digitale loket niet meer doen dan bijvoorbeeld een formulier downloaden, dat vervolgens bij de betreffende ambtenaar bezorgd moet worden. "Dat heeft natuurlijk niets met digitalisering te maken", vindt Van den Boom.