De Chinese pc-fabrikant Lenovo betreedt binnenkort de consumentenmarkt. Twee jaar geleden kocht het bedrijf de pc-divisie van IBM en had het succes met de zakelijke ThinkPad-laptops die het daarmee eveneens overnam. Later deze maand komt Lenovo met eigen gefabriceerde budgetnotebooks, een lijn die 'IdeaPad' genoemd zal worden. Ook zal de fabrikant desktop-pc's gaan fabriceren onder de naam 'IdeaCentre'.

Notebooks

De IdeaPad komt eind januari in zowel 15,4 als 17 inch breedbeeldmodellen op de markt. Eind maart komt er ook een 11 inch breedbeeldmodel beschikbaar. De focus van de laptops zal liggen op een aansprekend ontwerp in combinatie met lifestyle zoals gaming, entertainment en mobiliteit concentreert. Alle modellen zullen voorzien zijn van een Intel-processor, Windows Vista en kunnen zowel met harde schijf als flashdrive geleverd worden.

Het 15,4-inch model (Y510) van de IdeaPad wordt even compact als een vergelijkbare ThinkPad, met het verschil dat verpakking een grof profiel heeft dat herinnert aan linnen. Met een dergelijke print wil Lenovo zich onderscheiden van andere fabrikanten, die vaak voor een high-glossy uiterlijk kiezen.

Het 11-inch model (U110) zal worden uitgevoerd in metallic rood en zal slechts anderhalve centimeter dik in hoogte zijn wanneer het scherm is dichtgeklapt. Ook weegt het apparaat slechts 1,04 kilogram. Het 17-inch model (Y710) richt zich voornamelijk op gaming en (HD-)video en zal optioneel met Blu-ray-station geleverd worden.

Features

Alle laptops zullen voorzien zijn van Dolby geluid inclusief vier speakers en subwoofer. Tevens is er in elke laptop een 1,3 megapixel webcam gemonteerd, waardoor gebruikers zich ook met hun gezichtsprofiel kunnen identificeren in plaats van een wachtwoord.

Vorige maand nog besloot Lenovo de merknaam IBM niet meer te gebruiken voor haar laptop modellen, terwijl het Chinese bedrijf deze nog tot 2010 had mogen gebruiken.

Lenovo stapt vermoedelijk juist nu in de consumentenmarkt omdat het één van de officiële sponsoren is van de Olympische Spelen in Bejing, wat in augustus een hoop exposure met zich mee zal brengen. Een maand geleden was er nog twijfel bij Lenovo over intrede op de Europese consumentenmarkt. Nu is zeker dat Lenovo in ieder geval in Frankrijk de laptops in de winkels zal aanbieden, zo vertelde een woordvoerder.