LetsBuyIt zou woensdag in notering gaan op de Neuer Markt in Frankfurt, maar zag daar op het laatste moment toch weer vanaf. Eerder had de co-buysite een beursgang gepland in mei. De twijfels over het doorgaan van de beursnotering woensdag namen eerder deze week al toe, toen Sal Oppenheim, een van de begeleidende banken, zich terugtrok.

Range verlaagd

Zowel in mei als nu was de druk op de koersen van technologie-aandelen, en vooral e-commercebedrijven, de voor de hand liggende reden om van de gang naar de beurs af te zien. De inschrijving op de aandelen is nu verlengd tot en met vrijdag, hetgeen betekent dat LetsBuyIt op zijn vroegst volgende week in notering gaat.

LetsBuyIt en de begeleidende banken hebben de range voor de introductiekoers fors verlaagd.

Een aandeel zou eerst tussen de 6 en 7 euro gaan kosten, nu zal dat bedrag tussen de 3 en 4 euro liggen. Dat is aanzienlijk minder dan de 15 euro die CEO Martin Coles van de co-buysite ooit als indicatie heeft genoemd.

Volgens Coles is de uitgifteprijs van de aandelen verlaagd om de interesse van investeerders te vergroten, zo zei hij in de Financial Times. In de zogeheten 'grijze handel', de handel in aandelen die nog in notering moeten komen, brachten LetsBuyIt-stukken de prijsrange van 6 tot 7 euro de laatste week al niet meer op. Op dinsdag schommelde de officieuze koers van het aandeel rond de 3,5 en 5,5 euro.

Tegelijk met de prijsverlaging wordt het aantal uit te geven aandelen opgekrikt. Dat aantal ligt nu op 19,2 miljoen, tegen 16,7 miljoen die voor de beursgang van woensdag gepland stonden.

625.000 gebruikers

Maar ook met het nieuwe aantal uit te geven aandelen voldoet LetsBuyIt niet aan een regel van de Neuer Markt in Frankfurt, die voorschrijft dat beursintroducties die totaal minder dan 100 miljoen euro opbrengen minstens 20 procent van het bedrijf moeten vertegenwoordigen.

Bij de huidige prijsrange van 3 tot 4 euro, ligt de opbrengst van de beursgang volgens de begeleidende bank Robertson Stephens tussen de 53,4 en 71,2 miljoen euro. De maximale opbrengst van de beursgang vertegenwoordigt nu ongeveer 15 procent van het bedrijf.

Het oorspronkelijk Zweedse LetsBuyIt verkoopt inmiddels in dertien landen, waaronder Nederland, producten via internet volgens het principe 'hoe meer kopers, hoe lager de prijs'. In mei telde de site 625.000 geregistreerde gebruikers, waarvan 95.000 daadwerkelijk wel eens tot de aanschaf van een product zijn overgegaan.

LetsBuyIt, dat in 2003 voor het eerst winst verwacht te maken, geeft per maand 8 miljoen euro uit en heeft slechts voldoende geld in kas voor de komende drie maanden. Volgens analisten is de beursgang daarom noodzakelijk, maar het bedrijf zelf ontkent dat het voor het voortbestaan afhankelijk is van de emissie.Eerdere relevante berichten: Angstige Europese dotcoms stellen beursgang uit (25 mei 2000) Europese e-commercemarkt dit jaar op 49 miljard euro (27 juni 2000) Doek valt alsnog voor Boo.com: faillissement (18 mei 2000)