In het onderzoek 'The Cost of Reading Privacy Policies' (pdf) komen Aleecia McDonald en Lorrie Faith Cranor van de Carnegie Mellon Universiteit tot deze conclusie, zo meldt Ars Technica.

Proefpersonen

Door 93 proefpersonen een privacybeleid voor te schotelen, ontdekten de onderzoekers dat internetters dit gemiddeld in tien minuten kunnen lezen en begrijpen. Op de meest populaire sites bevat een privacybeleid ruim 2.500 woorden, maar een uitzondering was zelfs 7.669 woorden lang.

Wanneer Amerikanen het privacybeleid van alle sites daadwerkelijk zouden lezen, dan kost dat hun gemiddeld 200 uur leestijd. De economische gevolgen hiervan zouden aanzienlijk zijn. De onderzoekers schatten de jaarlijkse kosten, vanwege verloren van werktijd en vrije tijd, op bijna 3.000 dollar per persoon, wat neerkomt op zo'n 365 miljard dollar voor de gehele Amerikaanse bevolking.

Tijdrovend

Vanzelfsprekend verwachten de onderzoekers niet dat mensen het privacybeleid zullen lezen van alle sites die zij bezoeken. Het gaat hen erom dat privacy begrijpelijker moet worden. "Bepaalde bedrijven vinden dat sitebezoekers hun privacybeleid moeten lezen. Als zij dat nalaten, is het een bewijs dat zij zich geen zorgen maken over privacy", aldus de onderzoekers.

Zij pleiten er daarom voor dat websites een minder tijdrovende manier vinden om hun privacybeleid over het voetlicht te krijgen. "Als bedrijven dat niet kunnen doen, kan het zo zijn dat de overheid moet ingrijpen om de privacy te beschermen", vinden de onderzoekers.