AT&T-dochter Liberty Media heeft een belang van 40 procent in Jupiter Telecommunications. Microsoft bezit 80 procent van de aandelen Titus Communications. In september fuseren de beide bedrijven. De beide Amerikaanse grootmachten willen sneller breedbanddiensten gaan aanbieden op de Japanse kabel. Het gefuseerde bedrijf zal verder gaan onder de naam Jupiter, dat ook nu al de grootste kabelexploitant in Japan is met ongeveer 600.000 abonnees. Titus heeft ongeveer 150.000 klanten. In het nieuwe Jupiter krijgen Liberty Media en het Japanse Sumitomo elk een belang van 35 procent. Microsoft krijgt een belang van 24 procent. Toshiba en Itochu verdelen de resterende aandelen met elk 3 procent. De programmatak van Jupiter valt niet onder de overeenkomst. Dat bedrijf, dat een lange termijn overeenkomst heeft met het kabelbedrijf, blijft een in handen van Liberty Media en Sumitomo. Het Japanse kabelbedrijf is niet beursgenoteerd. De aandeelhouders overwegen een beursgang. Met het kapitaal kan opwaardering van het netwerk sneller gebeuren en kunnen toekomstige overnames worden gefinancierd. Internetaanbieder [email protected] is net gestart op de Japanse kabels. Geruchten over gesprekken tussen [email protected], waar AT&T een groot belang in heeft, en UPC-dochter Chello houden aan. Een fusie tussen beide bedrijven wordt niet uitgesloten. Toplieden van UnitedGlobalCom, het moederbedrijf van UPC, en Liberty Media wilden deze week geen commentaar geven op vragen over de status van de strategische gesprekken die worden gevoerd rond Chello.