Dit blijkt uit het jaarlijkse [email protected] van Websense dat is uitgevoerd onder vijfhonderd werkende Amerikaanse volwassenen. Van de ondervraagden zegt 52 procent liever zijn kop koffie op het werk te missen dan de internetverbinding. 44 Procent is het daar juist niet mee eens.

Het aantal mensen met toegang tot internet op het werk is in een jaar tijd gestegen van 86 tot 93 procent. Gemiddeld spenderen werknemers 10,5 uur per week online.

Ruim een kwart van de tijd die op internet wordt doorgebracht, wordt gebruikt om niet-werkgerelateerde sites te bezoeken. Het gaat daarbij meestal om het bezoeken van nieuwssites, het checken van de persoonlijke mailbox of het regelen van bankzaken. Het bezoeken van reis- en vakantiesites is met 8 procentpunt afgenomen tot 56 procent, aldus de onderzoekers.

Opvallend is echter wel dat het privé-surfen niet echt is gestegen in vergelijking met een jaar geleden. Naast het privé-surfen, wordt de werk-pc ook gebruikt voor opslag van onder meer mp3-bestanden. Volgens schattingen wordt 6 procent van de schijfruimte binnen een bedrijf opgeslokt door niet-werkgerelateerde bestanden zoals muziek, films en foto's.

Het hele onderzoek is te vinden op Websense.com.