Tijdens een presentatie op de Linuxworld Conferentie die deze week in San Francisco plaatsvond, beloofde LiMo beterschap als 'open source' aanbieder, meldt The Register. Op dit moment is slechts 25 procent van het op Linux gebaseerde mobiele platform ook werkelijk open source, maar dat moet 'fors meer dan de helft worden', zei executive director Morgan Gillis.

Hoewel LiMo volledig in zijn recht staat wanneer het Linux met gesloten software combineert, druist het beleid wel in tegen het idee achter open source. Open source aanhangers zoals Richard Stallman hopen via open source ook gratis software te stimuleren, terwijl bijvoorbeeld bedrijven als Novell een filosofie van 'mixed source' aanhangen, waarbij gesloten en open software naast elkaar bestaan.

Geen deadline

Het is nog niet duidelijk of de stap van LiMo de Stallmans van deze wereld tevreden zal stellen, want een harde deadline voor het streven om meer dan de helft van de software open source te maken is er nog niet.

300.000 patenten

Op de conferentie gaf Gillis ook een patentbelofte af, maar daarmee lijkt hij opnieuw evenveel twijfel te zaaien als dat hij problemen oplost. Alle 52 bij LiMo aangesloten bedrijven, waaronder Panasonic en Motorola, hebben hun patenten ingebracht. Daardoor beschikt de organisatie nu over zo'n 300.000 patenten; een arsenaal dat zesmaal zo groot is als dat van Nokia.

Patenten kunnen in potentie gebruikt worden om concurrenten te dwingen licenties te kopen. Op die manier kunnen grote gevestigde bedrijven nieuwkomers van de markt duwen. Dat is vooral in de fel-concurrende wereld van de mobiele telefoons een groot probleem.

LiMo belooft nu zijn patenten niet meer te gebruiken tegen andere leden van het consortium. Maar alleen voor software die onderdeel is van het platform.

"Dit is een van de aantrekkelijke redenen om lid te worden van LiMo", zei Gillis. "Geen van de LiMo-leden zal zijn patenten tegen jou gebruiken." Een ook bij een patentaanval door een niet-lid zal de organisatie de patentportfolio ter verdediging inzetten.

Alleen voor leden

Toch blijkt de realiteit weerbarstiger. Applicaties die de leden zelf ontwerpen en niet-leden lopen nog altijd risico op een mogelijke aanklacht wegens patentschending. Op die manier zou LiMo bedrijven via dreigementen kunnen dwingen om lid te worden van de organisatie.

De groep wil ook niet zeggen welke applicaties precies onder patenten vallen. Andere ontwikkelaars zouden met die informatie om de patenten heen kunnen programmeren, waardoor zij geen juridische risico's meer lopen of licenties hoeven te kopen.

Daarmee blijft de vraag onbeantwoord of LiMo een 'goede open source burger' wil zijn, of vooral van de beweging wil profiteren zonder er teveel aan te moeten teruggeven.