Het zakelijke sociale netwerk heeft zichzelf het recht gegeven om content van gebruikers te plaatsen bij advertenties. Dit zogeheten social advertising is als opt-out doorgevoerd: de instelling staat default aan voor alle gebruikers. Zij zijn daar niet over ingelicht door het bedrijf.

Voor relevantere ads

Op dit moment gaat het alleen om de namen en foto's van gebruikers, maar LinkedIn spreekt zelf van "sociale content" die het mag gebruiken. Die gebruikersinformatie wordt bij advertenties van derden geplaatst, om die “boodschappen van adverteerders relevanter te maken".

Leden die hier niet van zijn gediend, kunnen zichzelf afmelden voor dit nieuwe gebruik van hun gegevens. Daarvoor moeten ze een aantal stappen in hun profielinstellingen doorlopen.

Hoe uitzetten

Na inloggen op LinkedIn moeten zij klikken op hun naam (rechtsboven in beeld op de website), de instellingen (Settings) kiezen, daar dan op het Account-tabblad klikken, en daarin weer de "privacy control" voor het beheren van social advertising aanklikken. In de dan verschijnende popup kan de optie worden uitgevinkt.

Onder de link voor het beheren van social advertising staat nog een link voor de optie "enhanced advertising". Die staat default ook aan. Dit gaat om ads op websites van derden, die zijn aangesloten bij LinkedIns advertentienetwerk dat in 2008 werd gelanceerd. Bezoekers van die sites kunnen op basis van hun LinkedIn-profiel andere advertenties voorgeschoteld krijgen. Dit gebeurt via ad-netwerk Collective Media.

Stilletjes

LinkedIn heeft het sociale adverteren in juni al stilletjes doorgevoerd. Het heeft de nieuwe instelling alleen aangekondigd in een blogpost. Gebruikers van het sociale netwerk werden niet direct geïnformeerd; noch via e-mail, noch door een melding bij inloggen op LinkedIn. Die stille aanpak is tot op heden niet gewijzigd. Webwereld heeft vragen hierover uitgezet bij LinkedIn in de Verenigde Staten.

Deze commercialisering van de gebruikerscontent is in juli al even opgemerkt door een blogger, maar toen relatief onbekend gebleven. De opt-out is vorige week opnieuw onder de aandacht gekomen. Ook Nederlandse LinkedIn-gebruikers wijzen elkaar op de doorgevoerde social advertising regels.

'Logische stap'

De blogger die er mid juli al over schreef, beticht LinkedIn nog van indirecte censuur met betrekking tot zijn oorspronkelijke blogpost. Comments op het sociale netwerk zijn normaliter automatisch vergezeld van een teller over het aantal keer dat het is gedeeld (shares) op LinkedIn. Dat bleek plots niet het geval voor shares (de LinkedIn-versie van retweets) van zijn blogpost.

Daardoor kunnen comments over dat bericht minder populair lijken op LinkedIn en daardoor ondersneeuwen. Hij stelt overigens dat dit sociaal adverteren niet echt een bijzondere kwestie is: “Het is een brug die elk sociaal netwerk op een gegeven moment moet oversteken".

Update:

Het pr-bureau van LinkedIn reageert op vragen van Webwereld door te verwijzen naar twee verschillende blogposts van juni waarin de privacywijziging is aangekondigd. "Alle leden die na de wijziging voor het eerst inlogden, kregen een banner te zien waarop de wijziging is vermeld", voegt zij daar nog aan toe.