Volgens LinkedIn overschrijdt bijna de helft van alle Britse gebruikers de grens tussen zakelijk en privé door uitnodigingen te accepteren van 'frolleagues' ('vrollega's'): collega's die vriendjes willen worden, zo meldt The Guardian.

Gescheiden houden

De sociale netwerksite raadt gebruikers echter aan om een apart account voor sociale contacten aan te maken, zodat zakelijke contacten en vrienden niet met elkaar vermengd raken. Collega's kunnen wel worden toegevoegd als gebruikers hen ook in privétijd ontmoeten.

Uit eigen onderzoek van LinkedIn bleek dat 36 procent van de werknemers zich verplicht voelt om collega's als vriendje te accepteren, hoewel bijna driekwart van de respondenten de contacten eigenlijk gescheiden zegt te willen houden. LinkedIn adviseert zijn leden om dergelijke verzoeken van collega's af te wijzen.

Privékiekjes

Verder moeten LinkedIn-gebruikers goed opletten welke persoonlijke gegevens zij online zetten en hun accounts zo afstellen dat alleen vertrouwde vrienden hun profielen kunnen bekijken, aldus de site. "Mensen moeten beseffen dat zelfs virtuele daden echte gevolgen kunnen hebben. Het wordt steeds belangrijker om onze professionele en sociale levens gescheiden te houden en onze online reputatie te bewaken", doceert een woordvoerder van LinkedIn.

Iets meer dan een kwart van de LinkedIn-gebruikers zegt bezorgd te zijn over hun reputatie op internet. Toch hebben velen hun privékiekjes en persoonlijke dialogen op sociale netwerksites niet afgeschermd.