De beursintroductie van (een deel van) LinkedIn heeft tot grote vertwijfeling geleid bij financieel analisten. Nadat bij voorintekening de prijs al was opgedreven naar 43 dollar, steeg het aandeel na de officiële notering aan de beurs tot boven de 100 dollar. Dat geeft LinkedIn een waarde van 9,8 miljard dollar.

Veel analisten zagen een nieuwe bubble ontstaan, die herinneringen opriep aan 1999 en de introductie van WorldOnline aan de Amsterdamse beurs. Zoals bekend klapte de markt in 2000/2001 in, waarbij alle technologische fondsen gedurende lange tijd met wantrouwen werden bekeken.

Gouden internetperiode

Maar er zijn significante verschillen met die eerste gouden internetperiode. Ten eerste gaat het nu ergens over: data is het nieuwe goud. Data en datamining biedt veel bedrijven werkelijke waarde. Degene die het meest van de consument afweet en diens gedrag kan voorspellen, heeft een enorme voorsprong op de concurrent. Wie weet wanneer iemand op een bepaalde plek is en vervolgens wat diens voorkeuren zijn, is in staat gericht tot aanbiedingen en zelfs verkopen over te gaan.

“Facebook weet alles van jou en mij, zelfs als je geen eigen profiel hebt”, zegt Jan Willem Alphenaar, spreker en consultant op het gebied van social media en crowd sourcing. “LinkedIn doet dat in beperktere mate, puur op zakelijk gebied. Dat specialisme heeft toegevoegde waarde.” Alphenaar wijst erop dat datamining door diverse relatief nieuwe diensten een extra dimensie heeft gekregen. “En dat is real-time. Als je weet dat iemand ergens is en wat hij doet en leuk vindt, heb je de sleutel tot veel winstgevende diensten.”

Locatie is hot

Vandaar dat locatiediensten als Foursquare “hot” zijn, maar ook dat Apple en Google via de mobiele telefoons graag willen weten waar hun gebruikers uithangen. Dat overheden daar via regelgeving paal en perk aan willen stellen, ziet Alphenaar met lede ogen aan. “Mensen willen het. Net als het delen van persoonlijke informatie via FaceBook of Twitter. Te veel regelgeving op het gebied van privacy werkt beknellend.”

Niettemin vindt ook Alphenaar dat de slotkoers van donderdag een te hoge prijs aan LinkedIn geeft. “Ook ik dacht direct aan de internetbubble. Maar aan de andere kant zijn er grote verschillen. In die tijd hoefden bedrijven geen winst te maken. Dat is nu anders.” Ook zijn er verschillen in de aard van de bedrijven. Een goed alternatief voor LinkedIn ziet Alphenaar niet, terwijl er in het geval van WorldOnline veel concurrerende aanbieders waren voor internettoegang.

Moeten de banken ingrijpen?

De vrees voor een nieuwe dotcom bubble leidde in de Verenigde Staten tot vragen aan de Federale Bank of niet moest worden onderzocht of de snelle waardestijging van het aandeel LinkedIn wel in de haak is. De Fed ziet er echter niets in. “We bevinden ons in een tijd waarin technologie dramatisch verandert en mensen verbazingwekkende manieren vinden om die technologie te gebruiken. Ik heb geen enkel aanwijzing dat de beurskoers niet precies de juiste waarde weergeeft”, zegt bankpresident Evans van de federale bank in Chicago. “Maar de markt functioneert goed op dit moment. Soms is de koers goed, soms iets lager en soms iets hoger.” De Federale banken houden de situatie wel nauwlettend in het oog, zo zeggen ze.

Er is ook nog een ander soort kritiek. Sommigen zeggen dat het het aandeel LinkedIn bij de beursgang bewust ondergewaardeerd is. Volgens Henry Blodget, een voormalig Walls Street-analist, hebben de banken (Morgan Stanley en bank of America), daarmee hun klanten die vooraf aandelen mochten kopen, illegaal bevooroordeeld.

Prijs is te hoog

Maar Aswath Damoradan, professor aan de New York University en gespecialiseerd in financiële zaken, is LinkedIn juist veel te hoog geprijsd. Toch is er geen sprake van een bubble, zegt hij. LinkedIn maakt immers winst, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Skype dat voor een veel te hoge prijs door Microsoft is gekocht. LinkedIn groeide met 100 procent aan omzet in een jaar en draaide voor belastingen een winst van 20 miljoen dollar. Hij voorziet dat LinkedIn naar een omzet van 5 miljard dollar kan gaan in 2021 (nu 243 miljoen).

Daarnaast staat het bedrijf er enorm goed voor, met een schuld van 2 miljoen dollar tegenover een kasbalans van 92 miljoen dollar. Bij dat laatste bedrag komen nog de inkomsten van de beursgang, die naar verluidt 352,8 miljoen dollar bedragen. Naar aanleiding van de huidige cijfers en de groeiverwachting kwam Damoradan tot een beurskoers van 47 dollar, iets hoger dan dat het aandeel startte afgelopen donderdag. Dat cijfer stelde hij overigens later naar beneden bij.

Investeerders in FaceBook, Twitter, Groupon en Zynga rekenen zich ondertussen rijk. De wilde run op aandelen LinkedIn (vergeleken met de ander social media-bedrijven toch een klein beetje de grijze muis) geeft geldschieters van die bedrijven veel vertrouwen in een eventuele beursgang. Allevier bereiden zo’n IPO voor.