LinkedIn hoopt dat leden van het netwerk meer foto's gaan delen van het werk dat ze doen en de congressen die ze bezoeken. Het zakelijke sociale netwerk heeft het delen van foto's toegevoegd aan de app van de iPhone en zal binnenkort dezelfde functionaliteit in de mobiele website en de Android-applicatie introduceren.

Het netwerk benadrukt dat het niet de bedoeling is om maffe foto's van bedrijfsborrels te gaan delen. In een begeleidende blog stelt het bedrijf dat de functionaliteit is toegevoegd om te laten zien dat je de ontwikkeling van je loopbaan serieus neemt en dat je met het toevoegen van professionele foto's "in jezelf investeert".

"Als interieurontwerper kun je het design waaraan je werkt laten zien. Als haarstylist kun je de laatste kapsels tonen. Een hondenuitlaatservice kan zich met foto's van tevreden viervoetige klanten profileren, uiteraard met toestemming van de eigenaren", licht carrière-expert Nicole Williams van LinkedIn toe.

LinkedIn stelt dat de kans 11 keer groter is dat je profiel met foto op het netwerk wordt bekeken dan als je geen foto op je digitale CV hebt staan. Daarnaast zou een foto-update vijf keer zo vaak reactie uitlokken dan een reguliere statusupdate.