Sinds maandag 4 januari heeft de veel gebruikte zakelijke netwerksite LinkedIn zijn deuren geopend in het World Trade Centre op Schiphol. Het bedrijf doet dit omdat Nederlanders veel gebruik maken van de dienst. "Nederland is een van de meest betrokken en snelst groeiende markten van LinkedIn", zegt Kevin Eyres, Managing Director van LinkedIn Europa.

De leiding ligt in handen van Eugenie van Wiechen, die eerder managing director bij Marktplaats en de Nederlandse tak van eBay was. Zij moet er met een team voor zorgen dat er in Nederland meer geld wordt verdiend met LinkedIn.

Nederlander enthousiaster dan Amerikaan

De nadruk zal dan ook liggen op acquisitie van advertenties en werving.Op de korte termijn is de bedrijfsstrategie gericht op het 'creëren van extra waarde voor Nederlandse gebruikers', aldus LinkedIn. Wat dit precies inhoudt is nog onduidelijk. Ook wordt er gemikt op samenwerkingsverbanden.

LinkedIn ziet al langer brood in het Europese vasteland. Begin vorig jaar werd de eerste Europese vestiging geopend in Londen. Ook toen wilde de site meer in Nederland investeren. Volgens het bedrijf lijken de Europese en Amerikaanse markt erg op elkaar, al zijn er ook een aantal verschillen. Europeanen gaan persoonlijker met elkaar om en hebben meer één-op-één contact. Nederlanders zijn zelfs enthousiaster in hun LinkedIn gebruik dan Amerikanen, liet een woordvoerster destijds weten.

Meer dan 1 miljoen Nederlanders

LinkeIn heeft op dit moment wereldwijd meer dan 55 miljoen. Begin vorig jaar waren dat er nog 18 miljoen, toen had het bedrijf de ambitie om dat aantal binnen een jaar te verdubbelen. Volgens de organisatie zijn er in Nederland meer dan 1 miljoen LinkedIn gebruikers.