Net als bij Hyves lijkt het meer en meer een sport te worden, een statussymbool, om zo veel mogelijke zakelijke 'relaties' aan te knopen via de netwerksite. Risicovol gedrag, vindt LinkedIn zelf.

In tegenstelling tot veel andere online sociale netwerken, gaat het bij LinkedIn vooral om de kwaliteit van je connecties, in plaats van de kwantiteit, stelt Krista Canfield, een van de woordvoerders van het bedrijf. 'We hebben leden die zo rond de 8.000 connecties hebben. Dat kan ook riskant zijn', aldus Canfield.

Als je zomaar lukraak 'ja' antwoordt op ieder verzoek voor een LinkedIn-verbinding, zou je deze drie redenen om selectiever te zijn eens moeten doornemen.

1. Vage contacten zijn niet zonder risico

De manier om zelf contacten te leggen via LinkedIn, is vaak via een van je andere connecties. Als je iemand vindt waar je echt graag mee in contact wilt komen, kun je jezelf laten voorstellen door een van je connecties die al gelinkt is met de persoon in kwestie. In zo'n geval typt de 'tussenpersoon' vaak een introductiebericht voor de persoon waarmee je in contact wilt komen.

Als je contactlijst volgepropt staat met mensen die je zelf niet eens goed kent, kun je regelmatig dergelijke verzoeken verwachten van mensen die in contact willen komen met een van jouw contacten. Je kunt je sowieso afvragen of je daarop zit te wachten, maar vraag je ook af of je inderdaad wel bereid bent introducties te leveren voor (vrijwel) onbekenden. Het kan je eigen reputatie uiteindelijk meer kwaad dan goed doen.

Andersom kun je je afvragen of je zelf wel geïntroduceerd wilt worden door iemand die je nauwelijks kent. Wie weet wat voor relatie zo iemand heeft met degene met wie je in contact wilt komen? Een eerste indruk maak je maar één keer.

2. Op LinkedIn ben je wie je kent

Neem je iemand op in je connectielijst, dan kan deze persoon normaal gesproken zien met wie je allemaal in contact staat (tenzij je die optie bewust hebt uitgeschakeld). Als je zonder aarzelen alle contacten maar accepteert, loop je het risico dat iemand waarmee je een verbinding bent aangegaan, zoals een baas of collega, contacten in je lijst ziet staan waar je wellicht helemaal niet mee geassocieerd wilt worden.

Wat weet je echt van die vriend van die contactpersoon die je laatst hebt ontmoet op de beurs? Als het antwoord 'bijna niets' is, kun je zo'n connectie wellicht beter weigeren. Vergeet bovendien niet dat je de connecties die wél waardevol voor je zijn zo ook blootstelt aan de avances van mensen die je zelf nauwelijks kent. Het is alsof je een onbekende meeneemt naar een feest voor intimi; als het verkeerd uitpakt, word jij er op aangekeken.

3. Kun je ervan opaan als je zoekt naar een baan?

Juist als je op zoek bent naar een baan, wil je van LinkedIn opaan kunnen. Hoe meer betekenisvolle connecties je hebt opgebouwd, hoe groter de kans dat deze mensen je zullen helpen als je op zoek bent naar potentiële werkgevers. En andersom: probeer te voorkomen dat er mensen tussen zitten die om wat voor reden dan ook een nieuwe carrière in de weg zouden kunnen staan.

'Vooral in een economie als deze wil je een sterk veiligheidsnet hebben. Mensen die ook echt geïnteresseerd zijn in wat je doet', aldus Canfield. 'Als je morgen je baan verliest, zouden deze mensen je dan helpen?'

Bron: Infoworld.nl