De firma gaat op zijn blog diep door het stof voor de manier waarop het de recente veranderingen in zijn privacy instellingen heeft gecommuniceerd: “We hadden onze bedoelingen - om onze gebruikers meer waarde en relevantie te bieden - duidelijker kunnen communiceren", schrijft director product management Ryan Roslansky.

LinkedIn had zich afgelopen juni het recht gegeven om zonder expliciete toestemming de namen en foto's van zijn leden bij advertenties te plaatsen. De maatregel leverde een storm van kritiek op.

Weergave aangepast

Een adverteerder kan dankzij de nieuwe voorwaarden laten zien welke contacten binnen het netwerk van een lid deze firma volgen. In de nieuwe opzet zal uitsluitend worden getoond dat een bepaald aantal leden binnen iemands netwerk deze firma volgt. Op het blog staat een afbeelding die de nieuwe opzet illustreert, waarbij het aantal als link is weergegeven. De blog posting legt niet uit welke informatie er getoond wordt wanneer iemand op die link klikt.

De oude situatie:

De nieuwe situatie:

Niet acceptabel

“Sommige leden vinden het niet acceptabel dat hun namen en foto's in verband worden gebracht met advertenties die worden getoond aan personen in hun netwerk", verklaart Roslansky. “Vertrouwen is de basis waarop het LinkedIn platform is gebouwd. We zullen hard blijven werken om dat vertrouwen van jullie, onze leden, te verdienen en te handhaven, terwijl we de meest waardevolle en relevante gebruikservaring blijven leveren die mogelijk is."

Doorbreken stilzwijgen

Met de blogposting doorbreekt LinkedIn een periode van stilzwijgen waarin het de kritiek op de wijziging van de privacy instellingen leek te negeren. De firma bepleitte tot deze reactie dat het de wijzigingen afdoende aan zijn gebruikers had gecommuniceerd, en ging verder niet in op vragen van onder meer Webwereld.

Juristen concludeerden eerder deze week dat de wijzigingen mogelijk in strijd zijn met Nederlandse en Europese wetten, en de PvdA stelde kamervragen aan minister Opstelten van Veiligheid en Justitie.