Dat blijkt uit een rondgang die WebWereld maakte langs de internetspecialisten van de grote politieke partijen. Alle ondervraagde politici hebben ook zelf te kampen met grote hoeveelheden ongevraagde commerciële e-mail. "Ik word ermee overvoerd", aldus Harry van Bommel van de SP.

GroenLinks en D66 zijn de enige twee partijen die in hun verkiezingsprogramma aandacht besteden aan ongevraagde commerciële e-mail. GroenLinks bepleit een opt-in regeling (bedrijven mogen alleen nog maar spam versturen naar mensen die daar expliciet toestemming voor hebben gegeven).

D66 lijkt met het voorstel voor een 'soort elektronische ja/neen sticker voor de e-mailbrievenbus' voor een opt-out regeling te pleiten. Maar volgens D66-kamerlid Bert Bakker klopt die passage in het verkiezingsprogramma niet. "D66 is in Nederland, evenals in Europa, voor opt-in."

De VVD is wel voor een opt-out regeling, waarbij internetters de verzenders van spam moeten laten weten dat ze niet langer commerciële e-mail willen ontvangen. Het CDA gaat nog verder en is tegen door de overheid opgelegde regels voor het versturen van commerciële e-mail.

"Dit probleem moet door de branche opgelost worden. Dat is beter dan nieuwe wetten en regels. Vergelijk het met ongewenst drukwerk: daarbij hebben de bedrijven zelf ook een ja/nee-sticker ingesteld", aldus CDA-kamerlid Maria van der Hoeven.

De SP en de Lijst Pim Fortuyn (LPF) hebben nog geen mening over de aanpak van ongevraagde commerciële e-mail.

De politici zijn ondervraagd vóór de moord op Pim Fortuyn. Lees ook deel 2 van de bijlage 'Internet en de verkiezingen'.